Tuesday 6 March 2012

စာနာနားလည္ႏိုင္တဲ့ စိတ္ႏွလံုးပိုင္ရွင္ (သို႕မဟုတ္) ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္


Nyein Chan Aye – စာနာနားလည္ႏိုင္တဲ့ စိတ္ႏွလံုးပိုင္ရွင္ (သို႕မဟုတ္) ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္

စာနာနားလည္ႏိုင္တဲ့ စိတ္ႏွလံုးပိုင္ရွင္ (သို႕မဟုတ္) ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္ အပိုုင္း ၁
ျငိမ္းခ်မ္းေအး၊ မတ္ ၅၊ ၂၀၁၂
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ မႏၱေလးခရီးစဥ္မွာ ပါသြားတဲ့ ဆရာဦးဝင္းတင္ရဲ႕ ဓာတ္ပံုေတြကို ခုတက္လာတဲ့ သတင္းေတြမွာ သိပ္မေတြ႕ရဘူး။ ခုေခတ္ မႏၱေလးအေနနဲ႕ေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး။ ဟိုးအရင္ကေတာ့ ဦးဝင္းတင္ကို မႏၱေလးရဲ႕ေထာက္ခံမႈ၊ ခ်စ္ခင္မႈက ေတာ္ေတာ္ႀကီးတယ္။ စာေပအသိုင္းအဝန္း၊ စာဖတ္သူ ပရိသတ္ တင္မက လူထုေမာင္ႏွံလို ၿမိဳ႕မိ၊ ၿမိဳဖေတြနဲ႕အတူ မႏၱေလး လူမႈပတ္ဝန္းက်င္မွာ အေရးပါ၊ အရာေရာက္ ဝင္ဆန္႕ၿပီး လူထုခ်စ္ခင္မႈ ရခဲ့တယ္။ ဦးဝင္းတင္ နဲ႕ သူရဲ႕ သတင္းစာ ဟံသာဝတီ အတြက္ မႏၱေလးဟာ ေအာင္ေျမျဖစ္ခဲ့တယ္။
ဦးဝင္းတင္ မႏၱေလးေရာက္သြားပံု၊ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းအရာ ကို သူကိုယ္တိုင္ သူ႕ဘဝဇတ္ေၾကာင္းျပန္ေျပာတဲ့ လြတ္လပ္တဲ့အာရွအသံ “ေခတ္ဝန္ကိုထမ္း၍ ေခတ္လမ္းကို ေလွ်ာက္ျခင္း” အစီအစဥ္မွာ ထည့္ေျပာသြားတာလည္း စိတ္ဝင္စားဖို႕ေကာင္းတယ္။
စစ္တပ္ကအာဏာသိမ္းၿပီး (၆) ႏွစ္အၾကာ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီေခတ္ ၁၉၆၈ မွာ အဲ့တုန္းက ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီး ဗိုလ္မႈးခ်ဳပ္ ေသာင္းဒန္ (က်ေနာ္သိသေလာက္ သူက ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ (ေလ) လည္းျဖစ္တယ္။) နဲ႕ သတင္းစာေတြ ဌာနဆိုင္ရာ အစည္းအေဝး မဟုတ္ပဲ၊ (informally, ထမင္းလက္ဆံုစားပြဲပံုစံနဲ႕) ေတြ႕ဆံုမႈေလး ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အမွန္က ဗိုလ္ေနဝင္းက သတင္းစာဆရာေတြရဲ႕ လက္ရွိ အျမင္ေတြသိရေအာင္ ဗိုလ္ေသာင္းဒန္ကို ေတြ႕ခိုင္းလိုက္တယ္လို႕ ယူဆရတယ္။ အဲ့တုန္းက သတင္းစာအမ်ားစုကို ျပည္သူပိုင္သိမ္းၿပီး သြားၿပီ ဆိုေတာ့ သူ႕ေအာက္မွာ အစိုးရဝန္ထမ္းအေနနဲ႕ လုပ္ေနရတဲ့ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ေတြ၊ အယ္ဒီတာေတြကို ဝန္ႀကီးက ေခၚေတြ႕တာလည္း ျဖစ္တယ္။ သတင္းစာ အသီးသီးက အယ္ဒီတာခ်ဳပ္နဲ႕ လက္ေထာက္ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ေတြ တက္ရတယ္။ ေနာက္ျပန္ၾကားေရးက အတြင္းဝန္၊ ဒါရိုက္တာ စတဲ့ ရာထူးေတြယူထားတဲ့ စစ္ဗိုလ္ေတြလည္းပါတယ္။  ေၾကးမံုကို စတင္တည္ေထာင္တဲ့ ေၾကးမံုဦးေသာင္းလည္း ျပန္ၾကားေရးဌာန အၾကံေပးအရာရွိအေနနဲ႕ ပါတယ္။ (ေၾကးမံုဦးေသာင္းရဲ႕ အဲ့ရာထူးက ဗိုလ္ေနဝင္းက တိုက္ရိုက္ဖန္တီးေပးၿပီး ခန္႕လိုက္တာ။ လူကိုေထာင္ခ်၊ ၿပီးေတာ့ သူပိုင္ ေၾကးမံုကိုသိမ္း၊ ၿပီးေတာ့မွ ေထာင္ကလႊတ္ေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္းက ေခ်ာ့တဲ့အေနနဲ႕ အဲ့ရာထူးဖန္တီးေပးလိုက္တာ၊ အေသးစိတ္ကို ေအာက္မွာ ညႊန္းထားတဲ့ ဦးေသာင္းရဲ႕ စာအုပ္မ်ားတြင္ ရႈ)
ေၾကးမံုအေနနဲ႕ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ျဖစ္တဲ့ ဆရာဇဝန နဲ႕အတူ လက္ေထာက္အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ (အမႈေဆာင္/တာဝန္ခံ အယ္ဒီတာ) ဦးဝင္းတင္လည္း တက္ရတယ္။ အဲ့မွာ ဒီေတြ႕ဆံုပြဲဟာ အျမဲ မ်က္စိရွင္၊ နားပါးေနတတ္တဲ့ ဗိုလ္ေနဝင္း က သတင္းစာေတြ အေျခအေနနဲ႕ သတင္းစာဆရာေတြရဲ႕ လက္ရွိ အျမင္ကို သိခ်င္လို႕ပဲဆိုတာကို သတင္းရတဲ့ (ဒါမွမဟုတ္ ခန္႕မွန္းႏိုင္တဲ့)၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာ ရွိခဲ့တဲ့၊ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီေခတ္ မွာလည္း အေရးပါ၊ အရာေရာက္ေနတဲ့ ဦးသိန္းေဖျမင့္က (ဗိုလ္တစ္ေထာင္သတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္အေနနဲ႕) စၿပီး ဝန္ႀကီးကို သတင္းစာေတြ အေျခအေန ေဆြးေႏြးဖို႕ ခြင့္ေတာင္းၿပီး သူကစၿပီး သတင္းစာေလာက အေျခအေနကို မိတ္ဆက္အေနနဲ႕ နည္းနည္းေျပာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဦးဝင္းတင္ဘက္လွည့္ၿပီး ေအာင္ျမင္ေနတဲ့ ေၾကးမံုကို အဓိကတာဝန္ခံလုပ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္အေနနဲ႕ သတင္းစာလုပ္ငန္းအေျခအေနကို ဆက္လက္ေဆြးေႏြးဖို႕ ေျပာတယ္။ ဦးဝင္းတင္က ဆရာႀကီးေတြ (ေရႊဥေဒါင္း (လုပ္သားျပည္သူ႕ သတင္းစာ)၊ ဇဝန၊ ဦးခင္ေမာင္လတ္ (Working People’s Daily၊ ဦးသိန္းေဖျမင့္ အစရွိသျဖင့္) ကို ေက်ာ္ၿပီးမေျပာခ်င္ေပမဲ့ သူ႕ကိုေျပာခိုင္းေနေတာ့ မတတ္သာဘဲ လက္ရွိ စစ္တပ္ေခတ္ သတင္းစာေလာက ကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဝဖန္ေျပာဆိုခဲ့တယ္။
သတင္းလုပ္ငန္းေတြမွာ ဝန္ႀကီး၊ ဝန္ကေလး၊ အတြင္းဝန္၊ ဒါရိုက္တာ၊ စစ္တပ္ အစရွိသျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ဝင္ေရာက္ ျခယ္လွယ္ပံု၊ သတင္းပိတ္ဆို႕မႈ စတာေတြကို ေျပာတယ္။ အဲ့သလိုေျပာေတာ့ သတင္းစာေတြနဲ႕ တကယ္ဆက္ဆံၿပီး အလုပ္လုပ္ေနရတဲ့ ျပန္ၾကားေရးက စစ္ဗိုလ္အရာရွိေတြက ခုဦးဝင္းတင္ေျပာေနတာေတြဟာ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ကို အေျခခံၿပီး ေတာင္းဆိုေနတာဆိုၿပီး ပုဒ္မအႀကီးႀကီးတပ္ၿပီး ျပန္လည္ေျပာဆိုတဲ့အျပင္ အဲ့ကိစၥကိုသူတို႕ ဘယ္လိုကိုင္တြယ္ရမလဲ ဆိုတာပါ တခါတည္း သူ႕တို႕ အထက္အရာရွိျဖစ္တဲ့ ဝန္ႀကီးကို ေမးတယ္။ ဗိုလ္ေသာင္းဒန္လည္း ဘာေျပာလုိ႕ ေျပာရမွန္းမသိျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဆရာဦးခင္ေမာင္လတ္က ဝင္ၿပီးေျပာတယ္။ ဦးခင္ေမာင္လတ္နဲ႕ သူ႕ဇနီး ေဒၚခင္ျမ (ေဒၚခင္မ်ိဳးခ်စ္) က ဗိုလ္ေနဝင္းနဲ႕ ပုဂၢိဳလ္ေရး ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္လို႕ ေတာ္လွန္ေရးေခတ္ သတင္းစာလုပ္ငန္းမွာ ဝင္လုပ္ေပးေနတာ ျဖစ္တယ္။
ဦးခင္ေမာင္လတ္က ပညာတတ္၊ လူႀကီးပီပီ အျမဲတမ္း တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႕ ေအးေအးေဆးေဆး ေျပာတတ္ေပမဲ့ အဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ စိတ္ထဲ အခ်ည္ေပါက္ေနတာၾကာေနတဲ့ ခံစားမႈနဲ႕ ဦးဝင္းတင္ဘက္ကေန ေထာက္ခံၿပီး စစ္ဗိုလ္ေတြကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ျပန္ေျပာတယ္။ “ဟုတ္တယ္..။ ကိုဝင္းတင္ေျပာတာ မွန္တယ္။ အတြင္းဝန္ေတြ၊ ဒါရိုက္တာေတြ၊ စစ္ဗိုလ္ေတြက နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ သတင္းစာေတြကို ဖိႏွိပ္ေနတယ္။ အဲ့သလို လုပ္ရေအာင္ ခင္ဗ်ားတို႕ စစ္ဗိုလ္အရာရွိေတြက ဘာေကာင္ေတြလဲ..။ ဝန္ႀကီးက ခိုင္းလုိ႕သတင္းေတြ ပိတ္ရတယ္.. ေျပာတယ္။ ဝန္ႀကီးဆိုတာေကာ ဘာေကာင္လဲ..။ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီဝင္ရဲ႕ အမိန္႕ေၾကာင့္ပါလို႕.. ေျပာတယ္။ အဲ့ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီဝင္ ဆိုတာကေကာ ဘာေကာင္လဲ..။ သတင္းစာလုပ္ငန္းကို ဘာသိလဲ…။” အစရွိသျဖင့္ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီဝင္၊ ဝန္ႀကီး၊ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဗိုလ္ေသာင္းဒန္တစ္ေယာက္လံုးကို ေရွ႕မွာ ငုတ္တုတ္ထားၿပီး ျပင္းျပင္းထန္ထန္နဲ႕ ဝင္ေျပာတယ္။
ဗိုလ္ေသာင္းဒန္ကလည္း လူႀကီးေတြအားလံုးေရွ႕မွာဆိုေတာ့ ျပင္းျပင္းထန္ေျပာလို႕မရမွန္းသိေတာ့ (သူကိုယ္တိုင္လည္း လူႀကီးလူေကာင္း အေနနဲ႕ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး) ကဲ..ဒါေတြ ထားလိုက္ပါေတာ့.. ခုမိတ္ျဖစ္ေဆြျဖစ္ေတြ႕ၾကတာ..၊ ထမင္းပဲဆက္စားၾကရေအာင္ပါ လုိ႕ေျပာၿပီး အဲ့ဒီေဆြးေႏြးပြဲကို အျမန္နိဂံုးခ်ုဳပ္လိုက္တယ္။
အဲ့အျဖစ္အပ်က္ၿပီးေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္းက ဦးခင္ေမာင္လတ္နဲ႕ ေဒၚခင္မ်ိဳးခ်စ္ကို သူ႕အိမ္ေတာ္ကို ဖိတ္ၿပီး ကဲ..ကိုလတ္ေရ.. ခင္ဗ်ားလည္း ဒီေကာင္ေတြနဲ႕ (သူ႕ေအာက္ကစစ္ဗိုလ္တြကို ေျပာတာ။) ဆက္ဆံရတာ အဆင္မေျပဘူးၾကားတယ္..။ ကိုလတ္လည္း စိတ္ညစ္ေနမွာပဲ..။ ခုလက္ရွိ အလုပ္ (အစိုးရသတင္းစာရဲ႕ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ရာထူး) ဆက္မလုပ္ရင္ေကာင္းမယ္။ ႏိုင္ငံျခားမွာ သံအမတ္ႀကီးရာထူး စီစဥ္ေပးမယ္.. အစရွိသျဖင့္ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်းနဲ႕ ေျပာၿပီး အလုပ္က ထုတ္ေတာ့တာပဲ..။ အဲ့ေတာ့ ဦးခင္ေမာင္လတ္ကလည္း “က်ေနာ္က  သတင္းစာအလုပ္ကိုပဲ လုပ္ခ်င္တယ္။ ဒါေပမဲ့ မေက်နပ္ရင္ထြက္ေပးမယ္။ က်ေနာ္ဟာ အစကတည္းက ေက်ာင္းဆရာ အလုပ္လုပ္ခဲ့တယ္။  ခုလည္းေက်ာင္းဆရာအလုပ္ပဲ လုပ္မွာေပါ့” လို႕ ေျပာၿပီး အဲ့အခ်ိန္က စစ္ဗိုလ္တိုင္းမက္ေမာတဲ့ သံအမတ္ရာထူးကို ျငင္းၿပီး ထြက္ခဲ့တယ္။
အဲ့သလို ဦးခင္ေမာင္လတ္ထြက္ရတာကို ဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္းၾကားေတာ့ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ၿပီး သူလည္းထြက္မယ္ ျဖစ္တယ္။  ေရႊဥေဒါင္းဟာ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီစတက္ၿပီး ေနာက္ႏွစ္ (၁၉၆၃) အစိုးရသတင္းစာအသစ္ (လုပ္သားျပည္သူ႕ေန႕စဥ္) ထုတ္မယ္စီစဥ္ကတည္းက သူကိုယ္တိုင္ မႏၱေလးကေန ပင့္ၿပီး ေယာက္လမ္း စစ္အရာရွိရိပ္သာတိုက္ခန္းမွာ ကား၊ ယဥ္ေမာင္း၊ အေဆာင္အေယာင္အျပည့္အစံုနဲ႕လိုေလးေသးမရွိေအာင္ထားၿပီး အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ရာထူးယူခိုင္းခဲ့တဲ့ သတင္းစာဘုရား ဆိုေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္းက ဆရာႀကီး… ထြက္မယ္မဆံုးျဖစ္ခင္ သူ႕အိမ္ေတာ္မွာလာေနၿပီး ဥပုတ္သီလေစာင့္ တရားအားထုတ္လွည့္ပါလို႕ဖိတ္တယ္။ အေနအထိုင္၊အစားအေသာက္ စီစဥ္ေပးၿပီး ဆရာႀကီး တရားအားထုတ္တာကို ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ ျပဳစုရင္း ေခ်ာ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဆရာႀကီးက ဥပုတ္ထြက္ေတာ့လည္း သူ႕ဆံုးျဖစ္ခ်က္ကို မျပင္ဘဲ အလုပ္ကထြက္ၿပီး မႏၱေလးျပန္သြားတယ္။ (အေၾကာင္းအရာနဲ႕ သိပ္မဆိုင္ေပမဲ့ ဆရာႀကီးကို ဗိုလ္ေနဝင္းတို႕ ေစာင့္ေရွာက္ပံုအေကာင္းလြန္ပံုကို ေျပာရရင္ ဆရာႀကီးကေတာ္ မ်က္စိတိမ္စြဲေတာ့ အရပ္ေဆးရံုမတက္ေစဘဲ မဂၤလာဒံုစစ္ေဆးရံုတင္ၿပီးခြဲလိုက္တာ ေဒၚႀကီးစိုးခမ်ာ မ်က္စိတစ္လံုးကြယ္ပါေလေရာ..။)
ဦးဝင္းတင္အေၾကာင္းဆက္ရရင္ အထက္က ေဆြးေႏြးပြဲမွာ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး စေျပာခဲ့တဲ့ သူဆိုေတာ့ သူ႕ကိုလည္း ထိတာေပါ့။ အဲ့အခ်ိန္မွာ ျပည္သူပိုင္သိမ္းၿပီးျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ့အလင္း နဲ႕ ဟံသာဝတီ တစ္ခုခုကို မႏၱေလးေျပာင္းၿပီး ထြက္မယ္။ (၁၉၆၇ ကတည္းက မႏၱေလးက လူထုသတင္းစာ လည္း ပိတ္လိုက္ရၿပီ။)  အဲ့မွာ ဦးဝင္းတင္ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္လုပ္ေစ ဆိုၿပီး နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပးခံရတယ္။
က်ေနာ္တစ္ေယာက္တည္း အယူအဆရေတာ့ ဦးဝင္းတင္ နယ္ႏွင္ဒဏ္ေလာက္ပဲထိတာဟာ ဗိုလ္ေနဝင္းက ဦးဝင္းတင္အပၚ ဆရာဇဝနနဲ႕ ဆက္စပ္ၿပီး ခင္မင္ရင္းစြဲစိတ္ရွိတာေၾကာင့္လို႕ ထင္တယ္။  ဗိုလ္ေနဝင္းနဲ႕ ဆရာဇဝနက တစ္နယ္တည္းသားေတြျဖစ္တဲ့အျပင္ သူငယ္ခ်င္းေတြျဖစ္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ရင္းႏွီးတယ္။ အဲ့ေတာ့ အျမဲတမ္းသူ႕ရဲ႕ အိမ္(ေနာင္ အစိုးရအိမ္ေတာ္) ကို ထမင္းစား၊ အရက္ေသာက္ဖိတ္တယ္။ အဲ့သလို ဖိတ္ရင္ ဆရာဇဝနနဲ႕ တြဲလ်က္ သူနဲ႕အတူတူ ေၾကးမံုမွာလုပ္ေနတဲ့ ေၾကးမံုဦးေသာင္း၊ ဦးဝင္းတင္တို႕ကိုပါ ေခၚေလ့ရွိတယ္။ ဆရာဇဝနက ဗိုလ္ေနဝင္းနဲ႕ ဘယ္ေလာက္ရင္းႏွီးသလဲဆို အရက္ကေလး တစ္ခြက္၊ႏွစ္ခြက္ဝင္ရင္ စၿပီး ဗိုလ္ေနဝင္းကို စလိုက္၊ေနာက္လိုက္၊ ေငါ့လိုက္လုပ္ေတာ့တာပဲ။ ဗိုလ္ေနဝင္းကလည္း ကိုသိန္း..ကိုသိန္းနဲ႕ ဆရာဇဝနကိုေခၚၿပီး ရယ္(ရီ)ရင္းေမာရင္းနဲ႕ပဲ ဆရာဇဝနေငါ့သမွ်ခံတယ္။
သူတို႕ႏွစ္ဦးရင္းပံုကို သာဓကတစ္ခုျပရင္ရင္…။
၁၉၆၃ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲပ်က္ေတာ့ သခင္စိုးအပါအဝင္ ေတာထဲက ပုဂၢိဳလ္ေတြ ျပန္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ျမိဳ႕ေပၚမွာ ရွိသမွ် လက္ဝဲအေရာင္ရွိသူေရာ၊ မရွိသူပါ ႏိုင္ငံေရးနဲ႕ ဆက္စပ္ေနတဲ့ စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ၊ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကို စစ္ေထာက္လွမ္းေရးကအကုန္လိုက္ဖမ္းတယ္။ သခင္စိုးႀကီးကို  က်ပ္တစ္ေထာင္တန္ ညစာစားပြဲနဲ႕ ဂုဏ္ျပဳရမယ္လို႕ ေၾကညာၿပီး ဧည့္ဝတ္ျပဳတဲ့ (စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ၊ အယ္ဒီတာ) အေထာက္ေတာ္လွေအာင္ ကအစ သခင္စိုးႀကီး စြန္႕ပစ္ထားခဲ့တဲ့ ျမိဳ႕ေပၚက မယားႀကီးကို ယူမိတဲ့ ေနာက္အိမ္ေထာင္သစ္ (ကံဆိုးရွာသူ) ေယာက်ၤား အဆံုး ရွိရွိသမွ် အဖမ္းခံေနရတဲ့ အခ်ိန္ေပါ့.။ အဲ့အခ်ိန္တန္းက ဖမ္းခံထိတဲ့ထဲမွာ ဟာသျဖစ္ရတဲ့ ဇာတ္လမ္းတစ္ပုဒ္ဆို ဇိမ္အိမ္မွာ လူငယ္တစ္ေယာက္ သူ႕ကိစၥၿပီး၊ ျပန္မယ္လုပ္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဇိမ္မယ္က အပိုေဘာက္ဆူးေတာင္းတယ္။  အဲ့လူငယ္က သနားတာနဲ႕ အပိုေၾကး (၅) က်ပ္ ေပးလိုက္တယ္။ အဲ့ေတာ့ ဇိမ္မယ္က (၅) က်ပ္ကေတာ့ နည္းပါတယ္၊ ထပ္ပိုေပးပါလို႕ ေျပာေတာ့ လူငယ္က “ဟဲ့ နင္က ငါ့မ်ား စစ္ဗိုလ္မွတ္ေနသလား..။ ငါ့က ရိုးရိုးသာမန္သမၼာအာဇီဝနဲ႕ စီးပြားလုပ္စားေနတဲ့လူဟ၊ စစ္ဗိုလ္ေတြလိုေတာ့ မေပးႏိုင္ဘူး” လို႕ ေျပာၿပီး ျပန္ခဲ့တယ္။ ေနာက္တစ္ေန႕မိုးလင္းေတာ့ အဲ့လူငယ္ေလး မေတာ္တေရာ္ ေနရာသြားၿပီး စစ္ဗိုလ္ သိကၡာခ်ရပါ့မလားဆိုတဲ့ ပုဒ္မနဲ႕ ဖမ္းခံထိတယ္။
အဲ့သလိုမဲမဲျမင္ရာ ဖမ္းေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေၾကးမံုက လက္ဝဲအေရာင္ရွိတဲ့ အယ္ဒီတာ စိန္ခင္ေမာင္ရီ (နာမည္ႀကီး ရုပ္ရွင္ေဝဖန္ေရးဆရာ) နဲ႕ ဦးေသာင္းရဲ႕ အတြင္းေရးမႈးပါ ဖမ္းခံရတယ္။ အဲ့ေတာ့ ေၾကးမံုဦးေသာင္းလည္း ရန္ကုန္ျမိဳ႕ထဲမွာပဲပတ္ၿပီး တိမ္းေရွာင္ေနရတယ္။ အဲ့သလိုနဲ႕ ေလး၊ငါးလၾကာတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဗိုလ္ေနဝင္းက ဆရာဇဝနကို အိမ္ေတာ္မွာ ထမင္းစားဖိတ္တယ္။ (လူထု ဦးလွလည္းပါတယ္။)
စားရင္းေသာက္ရင္း၊ ေထြရာေလးပါးေျပာရင္းနဲ႕ ဗိုလ္ေနဝင္းက ဆရာဇဝနကို “ကိုသိန္း ခင္ဗ်ားလူကို သူ႕သတင္းစာျပန္လုပ္ပါေစ၊ သူ႕ကိုဖမ္းဖို႕စာရင္းမွာ မပါဘူး၊ ဖမ္းလည္းမဖမ္းခ်င္ပါဘူး” လို႕ေျပာတယ္။ အဲ့သလိုေျပာၿပီးေနာက္ ခဏေနေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္းကထၿပီး ေနာက္ေဖး၊ ေနာက္ဖီထြက္သြားတယ္။
အဲ့အခ်ိန္မွာ ထမင္းစားပြဲမွာ အတူတက္ရတဲ့ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ (ဗိုလ္ေနဝင္းရဲ႕ လူယံု၊ လက္ရင္း)က ဆရာဇဝနနဲ႕ လူထုဦးလွကို “က်ေနာ့္ ေယာကၡမႀကီးလည္း ခုဖမ္းခံထိေနတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးကို ေျပာေပးဦး” လို႕ ေတာင္ပန္းရွာတယ္။
 ဗိုလ္ေနဝင္းျပန္လာေတာ့ ဆရာဇဝနနဲ႕ လူထုဦးလွက ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ရဲ႕ ေယာကၡမလည္း ဖမ္းခံေနရတယ္။ လႊတ္ေပးပါလို႕ ေျပာေပးရတယ္။ အဲ့သလိုေျပာေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္းက အံ့ၾသတႀကီးနဲ႕ “ဟ..ေမာင္ေမာင္ရာ..၊ မင္းနဲ႕ ငါ့ ေန႕တိုင္ေတြ႕ေနတာ၊ ေစာေစာကဘာလို႕မေျပာသလဲ” လို႕ေမးတယ္။ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္က မေျဖရဲေတာ့ ဘာမွမေျဖဘဲ ငိုင္ေနတယ္။ ဆရာဇဝနကသာ အရက္ကေလးနည္းနည္းဝင္ေနၿပီဆိုေတာ့ ထံုးစံအတိုင္း “ေၾကာက္လို႕ေပါ့ဗ်ာ” လို႕ ျပန္ေျပာရဲတယ္။
အဲ့ေတာ့ ဆိုလိုခ်င္တာက ဗိုလ္ေနဝင္းက ဆရာဇဝနကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဦးဝင္းတင္ကို ခင္မင္တယ္။ ဦးဝင္းတင္ကို မႏၱေလးပို႕ၿပီးေနာက္ပိုင္းလည္း ဗိုလ္ေနဝင္း ေမျမိဳ႕၊ ပုဂံစတဲ့ေဒသေတြ တိုင္းခန္းလွည့္လည္လို႕ မႏၱေလးဝင္ရင္ ဦးဝင္းတင္ကို အျမဲေခၚေတြ႕ၿပီး စကားေျပာတယ္။ ဦးဝင္းတင္ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္အေနနဲ႕ ဥေရာပခရီးစဥ္ထြက္တုန္း လန္ဒန္မွာ ဗိုလ္ေနဝင္းေဆးကုတာနဲ႕ၾကံဳေတာ့လည္း ဦးဝင္းတင္ကို ေခၚေတြ႕တယ္။ စကားေျပာရင္လည္း ဗိုလ္ေနဝင္းက ဦးဝင္းတင္ကို အသက္ကြာေပးမဲ့ ေလးေလးစားစား “ခင္ဗ်ား၊ က်ေနာ္” သံုးၿပီး ေျပာေလ့ရွိတယ္။ အဲ့ေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္းရဲ႕ မင္း၊ငါနဲ႕ ေျပာၿပီး မေအ၊ႏွမကုန္ေအာင္ ဆဲခံေနၾက သူ႕လက္ေအာင္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြ၊ တိုင္းမႈးေတြကပါ ဦးဝင္းတင္ကို ရွိန္ကုန္တယ္။ ဦးဝင္းတင္ မႏၱေလးမွာ အထိုက္အေလ်ာက္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္နဲ႕ စာေပ၊သတင္းစာလုပ္ငန္းေတြ ေအာင္ေအာင္ျမင္လုပ္ႏိုင္ခဲ့တာဟာ ဗိုလ္ေနဝင္း Blessing ေၾကာင့္လို႕လည္း ေျပာလို႕ရတယ္။
 ဒါေပမဲ့ ေနာက္ဆံုးေတာ့လည္း ဦးဝင္းတင္ မႏၱေလးမွာ လုပ္ငန္းေတြေအာင္ျမင္၊ လူထုေမတၱာခံယူေနတဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ လူထုခ်စ္တဲ့လူေတြကို အျမဲတမ္း မနာလိုမုန္းထားေလ့ရွိတဲ့ ဗိုလ္ေနဝင္းရဲ႕ စရိုက္အတိုင္း ဦးဝင္းတင္ကို မ်က္စိဆံပင္ေမႊးစူးလာၿပီး ေနာက္ပိုင္း စေနစာေပဝိုင္းမွာ ဦးသိန္းေဖျမင့္နဲ႕ပတ္သက္တဲ့ စာတမ္းတင္တာကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဟံသာဝတီကိုဖ်က္၊ ဦးဝင္းတင္ကိုလည္း အလုပ္ကအနားယူခိုင္းခဲ့တယ္။
ဗိုလ္ေနဝင္း ဦးသိန္းေဖျမင့္ကို မ်က္မန္ေတာ္ရွရတာကလည္း ကေလးကလားႏိုင္တယ္။ ဦးသိန္းေဖျမင့္ဟာ  စစ္တပ္အာဏာသိမ္းၿပီး ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရတက္ကတည္းက ဗိုလ္ေနဝင္းကို ေထာက္ခံခဲ့တယ္။ ဗိုလ္ေနဝင္းကလည္း ဦးသိန္းေဖျမင့္ကို ၾကည္ျဖဴတယ္။ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီရဲ႕ အတိုင္ပင္ခံေကာ္မတီမွာ ဒုဥကၠဌခန္႕တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရရဲ႕ လုပ္ပံုကိုင္ပံုေတြ၊ ေနာက္ပိုင္း မဆလ ပါတီရဲ႕ အပုတ္နံ႕ေတြကို တျဖည္းျဖည္းမႏွစ္ျမိဳ႕လာေတာ့ ဦးသိန္းေဖျမင့္က သူဆံုးခါနီးႏွစ္ေတြမွာ သူ႕သတင္းစာရဲ႕ “ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာပါရေစ” က႑ကေနတဆင့္ မဆလကို ေဝဖန္လာတယ္။
ေနာက္ဆံုး ဦးေနဝင္းရဲ႕ ဝတ္လဲေတာ္ပုဆိုး အသံုးစရိတ္ ႀကီးမားေတာ္မူေနတာကို သေရာ္ၿပီးေရးေတာ့ ရန္ကုန္က စာနယ္ဇင္းေတြမွာ စာေရးခြင့္ပိတ္ခံလိုက္ရတယ္။ အဲ့အခ်ိန္မွာလည္း ဦးဝင္းတင္ကေတာ့ သူ႕ဟံသာဝတီမွာ ဦးသိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ ေဆာင္းပါးေတြကို ဆက္သံုးတယ္။ ေနာက္ဆံုး ဦးသိန္းေဖျမင့္ဆံုးေတာ့လည္း အစိုးရက သူ႕အေၾကာင္း မေရးရဆိုၿပီး အမိန္႕ထုတ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဦးဝင္းတင္ကေတာ့ သူ႕ရဲ႕ စေနစာေပဝိုင္းမွာ သိန္းေဖျမင့္အမွတ္တရအေနနဲ႕ သိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၊ စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ စတဲ့ ဘဝသံုးခုအေၾကာင္းစာတမ္း (၃) ေစာင္ကို သခင္ေက်ာ္စိန္၊ ခ်င္းတြင္းခ်စ္ေသြး တို႕နဲ႕အတူတင္ၿပီး ဂုဏ္ျပဳတယ္။ အဲ့သလိုလုပ္ခဲ့လို႕လည္း လက္ငင္းအေၾကာင္းအေနနဲ႕ ဦးဝင္းတင္ မႏၱေလးကေန ထြက္ေတာမူနန္းကခြာခဲ့ရတယ္။
တကယ့္အေၾကာင္းကေတာ့ က်ေနာ္အထက္ကေျပာသလို ဦးဝင္းတင္ မႏၱေလးမွာ ေနခဲ့တဲ့ (၉)ႏွစ္တာကာလအတြင္းမွာ လုပ္ခဲ့တဲ့ ေကာင္းမြန္တဲ့လုပ္ရပ္ေတြကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီး ေကာင္းတာလုပ္ရင္ မႀကိဳက္တဲ့ အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ ထံုးစံအတိုင္း ဗိုလ္ေနဝင္း၊ စစ္တပ္နဲ႕ မဆလပါတီက ဦးဝင္းတင္ကို ရန္သူစာရင္းသြင္းလိုက္ၾကေတာ့တာပဲ။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ရည္ညႊန္း ။ ။ “ေခတ္ဝန္ကိုထမ္း၍ ေခတ္လမ္းကို ေလွ်ာက္ျခင္း” ေရဒီယိုအစီအစဥ္၊ လြတ္လပ္တဲ့အာရွအသံ၊
ေၾကးမံု ဦးေသာင္း(ေအာင္ဗလ) ေရး “ဗိုလ္ေနဝင္း ဇာတ္လမ္းရႈပ္သမွ်” ႏွင့္ “ဘီလူးတို႕ရြာ”၊

 Nyein Chan Aye – ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္ အပိုုင္း ၂

စာနာနားလည္ႏိုင္တဲ့ စိတ္ႏွလံုးပိုင္ရွင္ (သို႕မဟုတ္) ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္ အပိုုင္း ၂
ျငိမ္းခ်မ္းေအး၊ မတ္ ၅၊ ၂၀၁၂
ဦးဝင္းတင္ မႏၱေလးကို စေရာက္တဲ့အခ်ိန္ (၁၉၆၉) ကိုျပန္ဆက္ရရင္.. ဟံသာဝတီ မႏၱေလးမွာ စထုတ္ေတာ့ ဗိုလ္ေသာင္းဒန္က သတင္းစာမွာ ႏိုင္ငံေရးအေနနဲ႕ အစိုးရနဲ႕ မတည့္တဲ့၊ စာေပလမ္းစဥ္အေနနဲ႕လည္း အထက္ဗမာျပည္စာေရးဆရာအသင္းကို ဦးေဆာင္ၿပီး “စာေပကို စကားေျပာနဲ႕ေရးမယ္” ဆိုတဲ့ “တယ္”  စာေပတိုက္ပြဲ လႈပ္ရွားမႈကို  ျမန္မာစာပါေမာကၡ ဦးေက်ာ္ရင္၊ သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ ေမာင္သာႏိုးစသူတို႕နဲ႕ အတူ ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားေနတဲ့ လူထု ဦးလွ၊ လူထု ေဒၚအမာ စတဲ့ သူေတြရဲ႕ စာေတြ မထည့္ဖို႕မွာတယ္။
 အဲ့ေတာ့ ဦးဝင္းတင္က က်ေနာ္တို႕ မႏၱေလးမွာ အစိုးရသတင္းစာထုတ္ဖို႕သြားတာက လူထုဦးလွတို႕နဲ႕ ရန္ျဖစ္ဖို႕သြားတာမဟုတ္ဘူး။ လူထုေမာင္ႏွံလို စာေပၾသာဇာရွိတဲ့၊ ၿမိဳ႕ခံ ၿမိဳ႕မိ၊ၿမိဳ႕ဖလည္းျဖစ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ စာေတြကို က်ေနာ္ကေတာ့ ျငင္းစရာအေၾကာင္းမရွိဘူး။ “တယ္” နဲ႕ေရးလည္း စာေကာင္းရင္၊ အက်ိဳးရွိရင္ ထည့္ရမွာပဲ။ အဲ့ေတာ့ က်ေနာ္ အယ္ဒီတာတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ တာဝန္ယူၿပီး သူတို႕စာေတြထည့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ အစိုးရသတင္းစာျဖစ္တဲ့အတြက္ အစိုးရရဲ႕ ေပၚလစီနဲ႕ မကိုက္လို႕ မထည့္ႏိုင္တဲ့ တခ်ိဳ႕စာေတြေတာ့ ျခြင္းခ်က္ေပါ့ဆိုၿပီး ျပန္ေျပာတယ္။ ဗိုလ္ေသာင္းဒန္ကလည္း (unofficially) လြတ္လြတ္လပ္လပ္လုပ္ဖို႕ သေဘာတူလိုက္တယ္။
တကယ္လည္း မႏၱေလးမွာ ဟံသာဝတီသတင္းစာစထုတ္ေတာ့ စထြက္တဲ့ ေန႕မွာကို ဆရာေတာ္ ဦးေသာဘိတ (ေရႊကိုင္းသား)၊ လူထုဦးလွ၊ လူထု ေဒၚအမာအစရွိတဲ့ ၿမိဳ႕ခံစာေပပညာရွင္ေတြရဲ႕ ေဆာင္းပါးေတြနဲ႕ ဖြင့္ခဲ့တယ္။ ရန္ကုန္က ပုဂၢိဳလ္ေရး ခင္မင္တဲ့ (ေၾကးမံုကတည္းကလည္း သံုးလာတဲ့) ကာတြန္းဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္း၊ ဦးဘေထြးစသူေတြရဲ႕ ကာတြန္းေတြမသံုးဘဲ ေဒသအသံထြက္ေစခ်င္လို႕ ေဒသခံ လူသစ္ကာတြန္းဆရာေျမာက္မ်ားစြာ (ကံခၽြန္၊ ဗိုလ္ေမာင္ အစရွိသျဖင့္) ကို ေမြးထုတ္ၿပီး သူ႕သတင္းစာမွာ သံုးတယ္။ ပန္းခ်ီဆရာေတြမွာလည္း ၿမိဳ႕ခံ ဆရာေပၚဦးသက္၊ ဆရာဝင္းေဖ စတဲ့ သူေတြကို သံုးတယ္။ ထက္ျမက္တဲ့ ကေလာင္ရွင္၊ ေဆာင္းပါးရွင္၊ သတင္းေထာက္ (ကံခၽြန္၊ ေက်ာ္မင္းေက်ာ္၊ စိန္ေရႊလိႈင္ အစရွိတဲ့) အေျမာက္အမ်ားကို  ေမြးထုတ္ေပးခဲ့တယ္။  ေဒသရဲ႕ စာေပ၊ လူမႈ၊ ပညာ၊ စီးပြား၊ နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ဦးေဆာင္ေနတဲ့ သူေတြရဲ႕ စာေတြနဲ႕ သူ႕သတင္းစာကို ေဒသခံ ျပည္သူ႕ေတြရဲ႕အသံ၊ ခံစားခ်က္ေတြ ကို ဟစ္ေၾကြးေပးေနတဲ့ ေရွ႕တန္းခံတပ္ျဖစ္ေအာင္ တည္ေဆာက္ခဲ့တယ္။ အဲ့သလို ေဒသအသံ၊ ေဒသရနံ႕ေတြနဲ႕ သင္းထံုေနတဲ့ ေအာင္ျမင္တဲ့ သတင္းစာတစ္ေစာင္ကို ေမြးထုတ္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ေဆာင္းပါးေတြ၊ အာေဘာ္ေတြနဲ႕လည္း (သူ႕အရင္လုပ္တဲ့ ေၾကးမံုလို intellectual works မ်ားမ်ားသံုးၿပီး) သတင္းစာအဆင့္အတန္းကို ျမွင့္တင္ခဲ့တယ္။
စာေပ၊ အႏုပညာ အတြက္လည္း (စစ္တပ္စတက္ကတည္းက မရွိေတာ့တဲ့) စာေရးဆရာေတြ၊ သတင္းစာဆရာေတြ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲ၊ စာတမ္းဖတ္ပြဲေတြ၊ ေဟာေျပာပြဲေတြ သူ႕သတင္းစာတိုက္မွာ ဦးေဆာင္ၿပီးလုပ္တယ္။ ေနာက္ပိုင္း စေနစာေပဝိုင္းဆိုၿပီး နာမည္ႀကီးခဲ့တယ္။ စေနစာေပဝိုင္းမွာ ဦးေသာဘိတ၊ ဦးလွ၊ ေဒၚအမာ၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ ဦးခ်မ္းျမ၊ ဦးတင့္လြင္၊ ျမန္မာစာ ပါေမာကၡ ေဒၚသန္းေဆြ၊ ဒါးတန္းဦးသန္႕ အစရွိတဲ့ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ စာေပ၊ အႏုပညာ၊ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈစတဲ့ နယ္ပယ္အသီးသီးနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ စာတမ္းေတြ အပတ္စဥ္ဖတ္ေစတယ္။ သူကိုယ္တိုင္လည္း စာတမ္းေတြ တင္၊ ေဟာေျပာတယ္။ သူ႕လက္ေအာက္က သတင္းေထာက္ေတြ အရည္အေသြးတက္ေစဖို႕ သတင္းေထာက္ အလုပ္ရံုေဆြးေႏြးပြဲေတြ၊ ေလ့လာေရးခရီးေတြ လုပ္ေပးတယ္။ ကိုယ္တိုင္လည္း နယ္ေတြဆင္း လူထုနဲ႕ အနီးကပ္ေန၊ နယ္သတင္းေထာက္ေတြနဲ႕ ေဆြးေႏြးပြဲ၊ ေဟာေျပာပြဲေတြလုပ္တယ္။ 
 သူရဲ႕သတင္းေထာက္ေတြ ကေလာင္စြမ္းဘယ္ေလာက္ထက္သလဲဆို သူတာဝန္က ရပ္စဲခံရၿပီး ဗမာျပည္အႏွံ႕ ခရီးလွည့္လည္ေနစဥ္ ေယာေခ်ာင္က ရြာေလးတစ္ရြာကို ေရာက္ေတာ့ ရြာဦးေက်ာင္း ဆရာေတာ္ကို ဟံသာဝတီ သတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ပါလို႕ မိတ္ဆက္ေတာ့ ဆရာေတာ္က (ဟံသာဝတီ ဆိုတဲ့ အသံၾကားတာနဲ႕) ဝမ္းသားအားရ စကားေတြေျပာ၊ ေမးခြန္းေတြ ေမးေတာ့တာပဲ။
“ဒကာႀကီးက ဟံသာဝတီကဆိုေတာ့ ‘ေက်ာ္မင္းေက်ာ္’ နဲ႕ ဘယ္သူကႀကီးလဲ” လို႕ ဘြင္းဘြင္းႀကီးေမးေရာ။
 အဲ့ေတာ့ ပါလာတဲ့ နယ္ခံသတင္းေထာက္တစ္ေယာက္က “အရွင္ဘုရား.. အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ဆိုတာ သတင္းစာတိုက္ မွာေတာ့ အႀကီးဆံုး ဘုရား” လို႕ ျပန္ေလွ်ာက္ရတယ္။
အဲ့ေတာ့ ဆရာေတာ္က “ဘုန္းႀကီးက ‘ေက်ာ္မင္းေက်ာ္’ ေတာ့ေလးစားတယ္၊ ျပည္သူ႕ဘက္က ရပ္ၿပီး အျမဲတမ္း ေရးေပးတဲ့အတြက္ ၾကည္ညိဳတယ္၊ က်န္တဲ့ သူေတြေတာ့ အေရးႀကီးတယ္မထင္ေပါင္” လို႕ ျပန္မိန္႕တယ္။ ဦးဝင္းတင္က သူေျမေတာင္ေျမွာက္ေပးခဲ့တဲ့ သတင္းေထာက္ေတြ၊ ခၽြန္ျမတဲ့ ကေလာင္ရွင္ ေတြ ျပည္သူ႕ေမတၱာ သူ႕ထက္ပိုခံယူႏိုင္တာကို မုဒိတာပြားႏိုင္ခဲ့တယ္။
ႏိုင္ငံေရးေဝဖန္မႈအေနနဲ႕ အစိုးရသတင္းစာျဖစ္တဲ့အတြက္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္မလုပ္ႏိုင္ေပမဲ့ အစိုးရသတင္းစာအခ်င္းခ်င္း ယွဥ္ရင္ ေခါင္းတစ္လံုးျမင့္ရပ္တည္ခဲ့ၿပီး သူမ်ားထက္ ဟံသာဝတီက မတရားမႈေတြကို ေဖာ္ထုတ္တယ္။ ေဝဖန္တယ္။ အျမဲတမ္း လူထုဘက္က မာမာထန္ထန္ရပ္တည္ေပးႏိုင္ခဲ့တယ္။
အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြအားလံုးထက္ ရင္ကို ထိေစတဲ့ ဦးဝင္းတင္ရဲ႕ ဟံသာဝတီ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ဘဝ မႏၱေလးမွာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြက စာေပ၊ သတင္းစာ၊ ႏိုင္ငံေရးနဲ႕ မပတ္သက္တဲ့ သူ႕ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပိုင္းဆိုင္ရာ စြမ္းရည္၊ သေဘာထား၊ ခံယူခ်က္ေတြျဖစ္တယ္။ သူ႕လက္ေအာက္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေနရတဲ့ သတင္းစာလုပ္ငန္းရဲ႕ အေျခခံဝန္ထမ္း လူေလးငါးေျခက္ဆယ္ လာက္နဲ႕ သူတို႕ရဲ႕ မိသားစု ဘဝေတြသာယာဝေျပာေရးအတြက္ ဦးဝင္းတင္လုပ္ေပးခဲ့တာေတြဟာ မႏၱေလးမွာ ေျပာစမွတ္တြင္က်န္ခဲ့တယ္။
သူ႕အတြက္ ကားထားဖို႕ ေပးထားတဲ့ေနရာမွာ အေဆာင္ေလးေဆာက္ၿပီး ဝန္ထမ္းသက္သာ လဘၻက္ရည္ဆိုင္ေလးဖြင့္ေစတယ္။ ဝန္ထမ္းေတြအတြက္ အထူးသက္သာတဲ့ႏႈန္းနဲ႕ ဟင္း၊ထမင္းေၾကာ္စတာေတြပါတြဲၿပီး ေရာင္းေစတယ္။ ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ သားသမီးေတြကိုလည္း ဆိုင္မွာေခၚၿပီး အလုပ္ေပးတယ္။ ကေလးေတြ ဆိုင္မွာပဲ စားပြဲထိုး၊ ပန္းကန္ေဆး ဘဝနဲ႕ အခ်ိန္ကုန္မသြားေစဘဲ၊ နည္းနည္းအခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႕အမွ် သူတို႕ကို စာစီ၊စာရိုက္၊ပံုႏွိပ္စက္ပညာေတြ သင္ေပးေစတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူ႕ရဲ႕ သတင္းစာတိုက္မွာ အစိုးရဝန္ထမ္းအေနနဲ႕ ျပန္ခန္႕ေပးတယ္။ ဆိုင္ကရတဲ့ အျမတ္အားလံုးကို ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ မီးဖိုေခ်ာင္စရိတ္အတြက္ ခြဲေပးတယ္။ ကေလးေတြ ေက်ာင္းပညာဆက္လက္ သင္ႏိုင္ေအာင္ ေထာက္ပံ့တယ္။ ဝန္ထမ္းေတြအတြက္ အခမဲ့ေဆးခန္းေလးဖြင့္ေပးတယ္။ ဝန္ထမ္းေတြ သူတို႕ေနတဲ့ရပ္ကြက္ထဲမွာ လူရာဝင္လာေအာင္၊ လူေလးစားလာမႈ၊ ေခါင္းေဆာင္မႈရေအာင္ ဝန္ထမ္းတစ္အိမ္ေထာင္စုအေနနဲ႕ ဝန္ထမ္းမဟုတ္တဲ့ အိမ္နီးခ်င္းရပ္ကြက္ထဲက မိသားစုေလးစုစာႏႈန္း သူ႕ရဲ႕ (သတင္းစာတိုက္ရဲ႕) အခမဲ့ေဆးခန္းမွာ လာကုခြင့္ေပးတယ္။
သူရဲ႕အယ္ဒီတာခ်ဳပ္အခန္းဟာ အေဆာင္အေယာင္မရွိ၊ တံခါးေတာင္မရွိဘူး။ သူ႕လက္ေအာက္က ဝန္ထမ္းႀကီးငယ္မေရြးဝင္ၿပီး သူနဲ႕ စကားေျပာဆို၊ ေဆြးေႏြး၊ တင္ျပႏိုင္တယ္။ သူကိုယ္တိုင္လည္း ကိန္းခန္းတႀကီးမေနဘဲ စာစီသမားေတြလုပ္တဲ့ အခန္းထဲက စားပြဲမွာ သြားထိုင္ၿပီး အလုပ္ လုပ္ေလ့ရွိတယ္။ အေျခခံဝန္ထမ္းေတြနဲ႕ နီးနီးကပ္ကပ္အျမဲေနထိုင္ၿပီး သူတို႕ရဲ႕ လႈမႈဘဝ သာေရး၊နာေရး ကိစၥအဝဝကို သူမွာရွိတဲ့ ရာထူး၊ အာဏာ၊ ေငြေၾကး ရွိသမွ်ေလးနဲ႕ တာဝန္ယူေပးတယ္။
အဲ့သလို မႏၱေလးမွာ လုပ္ခဲ့တဲ့ သူရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ ျဖစ္ရပ္ေတြကို လြတ္လပ္တဲ့ အာရွအသံ၊ အစီအစဥ္တင္ဆက္သူက ဦးဝင္းတင္ကိုေမးရင္းနဲ႕ ျဖတ္ၿပီးေတာ့ “ဆရာ ဒီလိုေတြလုပ္ဖို႕ ဘယ္လို အေတြးအေခၚ၊ အၾကံဥာဏ္ေတြ ရခဲ့လဲ” ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ဦးဝင္းတင္ျပန္ေျဖပံုက ပိုၿပီး မွတ္သားနာယူဖို႕ေကာင္းတယ္။
ဦးဝင္းတင္က “ဒါေတြကို လုပ္ခဲ့တာ အေတြးအေခၚ၊ အၾကံဥာဏ္ေၾကာင့္မဟုတ္ဘူးဗ်ာ..။ ခံစားခ်က္ေၾကာင့္ဗ်ာ..။ လက္ေတြ႕ျမင္ေတြ႕ေနရတဲ့ လူေတြရဲ႕ ဒုကၡေတြကို ရင္ထဲ၊ ႏွလံုးထဲ၊ စိတ္ထဲကေန ခံစာရင္ဒီလိုပဲ လုပ္ရမယ္”လို႕ ျပန္ေျဖတယ္။
 ဦးဝင္းတင္က တဆက္တည္း ခုလက္ရွိဗမာျပည္မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ဒုကၡ၊ သုကၡေတြကို စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြအေနနဲ႕ တကယ္စိတ္ထဲ၊ အသည္းထဲက ခံစားနားလည္မေပးတာ၊ လူထုသက္သာေခ်ာင္ခ်ိ၊ ဘဝသာယာလာေရး အတြက္ လုပ္မေပးႏိုင္တဲ့ သူတို႕ရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ေတြကို အံ့ၾသရတယ္လို႕ ဆက္ေျပာတယ္။
ဦးဝင္းတင္ရဲ႕ လက္ေအာက္ကဝန္ထမ္းေတြကို အုပ္ခ်ဳပ္ပံုစနစ္ နဲ႕ သူရဲ႕ ခံစားခ်က္၊ ခံယူခ်က္၊ သေဘာထား၊ လုပ္ရပ္ေတြကို အရင္ကလည္း (ဆရာတင္မိုး အစရွိတဲ့ သူမ်ားေတြေရးတဲ့) စာအုပ္ေတြမွာ ဖတ္ဖူး၊ ေနာက္ သူကိုယ္တိုင္လည္း ေရဒီယိုမွာ ေျပာတာေတြနားေထာင္ရေတာ့ သူအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတဲ့ လူေလး ေလးငါးေျခာက္ဆယ္ကေနၿပီးေတာ့ ရပ္ကြက္၊ ၿမိဳ႕နယ္၊ တိုင္း၊ ႏိုင္ငံဆိုၿပီး ခ်ဲ႕ေတြးၾကည့္မိတယ္။ လူအနည္းအမ်ားကြာေပမဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ရတဲ့၊ တာဝန္ယူရတဲ့ သေဘာတရားကအတူတူပဲ ျဖစ္တယ္။ ဦးဝင္းတင္သူ႕ဝန္ထမ္းေတြကို လုပ္ေပးခဲ့တဲ့ စားဝတ္ေနေရးေခ်ာင္လည္ေရး၊ ကေလးေတြပညာသင္ႏိုင္ေရး၊ ဘဝမွာ ပညာတစ္ခုခုနဲ႕ အမွီအခိုကင္းကင္းရပ္တည္ႏိုင္ေရး၊ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ စတဲ့ လူမႈဘဝသာယာဝေျပာမႈလုပ္ငန္းေတြဟာ တိုင္းျပည္နဲ႕ခ်ီေျပာရင္လည္း အဓိကလိုအပ္တဲ့၊ ဦးစားေပးလုပ္ရမဲ့ တိုင္းသူျပည္သားေတြအတြက္ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး ျပည့္စံုေအာင္လုပ္ေပးရတဲ့ လုပ္ငန္းေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္နဲ႕ သေဘာတရားကအတူတူပဲ။ တကယ္လုပ္ေပးႏိုင္/ခ်င္ဖို႕က အာဏာ၊ အခြင့္အေရး၊ တာဝန္၊ ဝတၱရား ရွိတဲ့ သူေတြရဲ႕ ခံယူခ်က္၊ စိတ္ခံစားမႈ၊ တကယ္လုပ္ေပးခ်င္တဲ့ ဆႏၵကသာ စကားေျပာတယ္။
ခုလက္ရွိ ျပည္သူ႕အစိုးရပါ ဆိုၿပီးတက္လာတဲ့ အစိုးရသစ္အေနနဲ႕ ဆရာဦးဝင္းတင္လို ေအာက္ေျခကလူေတြရဲ႕ အသံကိုနားေထာင္၊ စာနာနားလည္၊ ခံစားၿပီးေတာ့ သူတို႕အတြက္ ေကာင္းရာမြန္ရာကို မျဖစ္မေန ေဆာင္ရြက္ရမယ္ဆိုတဲ့ အသိ၊ ခံယူခ်က္၊ ခံစားခ်က္ရွိဖို႕လိုတယ္။ အဲ့ဒါက ပိုၿပီး အေရးႀကီးတယ္။ တကယ္လက္ေတြ႕ တိုင္းျပည္ကို သာယာဝေျပာတိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့ အသိဥာဏ္၊ ပညာ၊ အေတြးအေခၚ မရွိရင္ေတာင္ အဲ့ဒါေတြကို ရွိတဲ့၊ သိတဲ့ အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္ေတြက ဝိုင္းဝန္းပံ့ပိုးေပးလို႕ရတယ္။ အစိုးရေကာင္း တစ္ရပ္မွာရွိရမဲ့ ျပည္သူ႕အသံ၊ ခံစားခ်က္ကို နားေထာင္ခ်င္တဲ့စိတ္၊ စာနာနားလည္ႏိုင္တဲ့ ျပည့္ဝတဲ့ ႏွလံုးသားေတြမရွိရင္ တိုင္းျပည္တိုးတက္ေအာင္ ဘာမွဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္လို႕ရမွာ မဟုတ္ဘူး။ အဲ့သလို ခံစားနားလည္တဲ့ စိတ္ႏွလံုးမရွိဘဲ ဇြတ္လုပ္လည္း တိုင္းျပည္က ဆင္းရဲတြင္းကထြက္လာႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ အဲ့ေတာ့ အစိုးရသစ္ရဲ႕ သမၼတက အစ၊ ေက်းရြာ၊ ရပ္ကြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႈးအထိ အေျခခံလူတန္းစာအမ်ားစုရဲ႕ ဆႏၵ၊ သေဘာထား၊ သူတို႕ခံစားေနရတဲ့ လူမႈဘဝဒုကၡေတြကို ခံစားနားလည္ႏိုင္တဲ့ စိတ္ႏွလံုးပိုင္ရွင္ေတြျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေစခ်င္တယ္။ တိုင္းျပည္အနာဂတ္အတြက္ လွပတဲ့ အသီးအပြင့္ေတြ ေဝဆာႏိုင္ေအာင္ ေကာင္းမြန္တဲ့ အက်င့္ေတြ ခုကစၿပီး ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေစခ်င္တယ္။
နိဂံုခ်ဳပ္အေနနဲ႕ေတာ့ ဆရာဦးဝင္းတင္ရဲ႕ သူ႕ဘဝဇာတ္ေၾကာင္းေျပာထားတဲ့ ေရဒီယိုအစီအစဥ္ေတြကို စာအုပ္အေနနဲ႕ ျပည္တြင္းမွာ ထုတ္ေစခ်င္တယ္။ အနည္းဆံုး audio autobiography အေနနဲ႕ျဖစ္ျဖစ္ ထုတ္ေစခ်င္တယ္။ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရသစ္ရဲ႕လို႕ အျမဲေအာ္ေအာ္ေနေတာ့ ျပည္တြင္းမွာ ထုတ္ေဝခြင့္ရမယ္လို႕လည္း ေမွ်ာ္လင့္တယ္။
ဆရာဦးဝင္းတင္ သက္ရွည္၊ က်န္းမာၿပီး တိုင္းျပည္အက်ိဳး ဆထက္တပိုး ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါေစ။
ၿငိမ္းခ်မ္းေအး
၀၄၊ မတ္လ၊ ၂၀၁၂
ရည္ညႊန္း ။ ။ “ေခတ္ဝန္ကိုထမ္း၍ ေခတ္လမ္းကို ေလွ်ာက္ျခင္း” ေရဒီယိုအစီအစဥ္၊ လြတ္လပ္တဲ့အာရွအသံ၊
                    ေၾကးမံု ဦးေသာင္း(ေအာင္ဗလ) ေရး “ဗိုလ္ေနဝင္း ဇာတ္လမ္းရႈပ္သမွ်” ႏွင့္ “ဘီလူးတို႕ရြာ”၊
(Photo – Irrawaddy, လူထုဦးလွ ဂ်ပန္အသြား ဒီဆူဇာ ဦးခင္ေဇာ္၏ ႏႈတ္ဆက္ပြဲ(၁၉၆၁)တြင္ သတင္းႏွင့္ စာေပသမားမ်ားႏွင့္ အတူ(ေနာက္တန္း ဝဲမွ ၈ ေယာက္ေျမာက္တြင္ ဦးဝင္းတင္)

No comments:

Post a Comment