အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ သစ္ေတာမ်ား ႏွစ္ ၂၀၁၁ ႏွင့္ သစ္ပင္စိုက္ သမားႀကီး ဦးေငြ
- Saturday, 12 March 2011 11:24
- Health Digest
ကမၻာ ေျမႀကီးမွာ ေနထိုင္တဲ့ လူသား ေတြကို မိသားစု တစ္စု အျဖစ္ တင္စားမယ္ ဆိုရင္ အဲဒီ မိသားစုအတြက္ သစ္ ေတာ မ်ားဟာ ရာသီဥတု ဒဏ္၊ မိုးဒဏ္ ေလဒဏ္ေတြမွ ကာကြယ္ေပးတဲ့ အိမ္တစ္လံုးနဲ႔ တူတယ္။ အစား အေသာက္ေတြကို ဖန္တီး ေပး တဲ့ မီးဖိုေဆာင္နဲ႔လည္း တူတယ္။ သစ္ပင္ပန္းမန္ ငွက္ေက်းတိရစၦာန္ေတြ၊ စမ္းေခ်ာင္းနဲ႔ ေရတံခြန္ ငယ္ေတြ ပါဝင္ တဲ့ အနားယူ အပန္းေျဖစရာ ဥယ်ာဥ္စခန္းသာနဲ႔လည္း အလား သဏၭာန္ တူပါတယ္။ အရိပ္ ေနေန၊ အခက္ခ်ိဳးခ်ိဳးဆိုတဲ့ ျမန္မာစကားပံုဟာ ေက်းဇူးကန္းတဲ့သူေတြကို တင္စားတဲ့ စကားပံု ျဖစ္ပါတယ္။ သစ္ေတာ သစ္ပင္မ်ားကို ဖ်က္ဆီးတဲ့ သူမ်ားဟာ မိမိေနထိုင္တဲ့ ကမၻာႀကီးကို ဖ်က္ဆီးတဲ့သူမ်ားျဖစ္ၿပီး "အရိပ္ေနေန အခက္ခ်ိဳးခ်ိဳး" ေက်းဇူးကန္းသူမ်ားျဖစ္တယ္။ ဒီလိုဆိုလိုက္လို႔ သစ္ေတာသစ္ပင္ ဖ်က္ဆီးသူမ်ားဟာ သစ္ခုတ္သမား မ်ားလို႔သာ ထင္ျမင္ရင္ေတာ့ မွားသြားပါလိမ့္မယ္။ သင္ ကိုယ္တိုင္ရဲ႕ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းမႈ ဆိုင္ရာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈ၊ မပါဝင္မႈ၊ အမူအက်င့္တစ္ခုခုဟာလည္း သစ္ေတာ ျပဳန္းတီးမႈနဲ႔ သြယ္ဝိုက္ၿပီး ဆက္စပ္ ေနႏိုင္ပါတယ္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ဟာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ သစ္ေတာမ်ားႏွစ္ (International Years of Forests)အျဖစ္ ကုလသမဂၢ အေထြေထြ ညီလာခံက ၂၀ဝ၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၀ ရက္ေန႔က ဆံုးျဖတ္ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ သစ္ေတာမ်ားႏွစ္မွာ အစိုးရမ်ား၊ ကုလသမဂၢ လက္ေဆာက္ရွိအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ပုဂၢလိကႏွင့္ အျခားအဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္ လက္ရွိႏွင့္ အနာဂတ္မ်ိဳး ဆက္မ်ားအတြက္ သစ္ေတာအမ်ိဳး အ စား အားလံုးကို ေရရွည္တည္တံ့ ေစမည့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ား၊ ထိန္းသိမ္းမႈႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ား ရရွိေစရန္ ေရရွည္ တည္တံ့ေစမည့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ား၊ ထိန္း သိမ္း မႈႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ား ရရွိ ေစရန္ တညီတၫြတ္ တည္း ဆႏၵ သေဘာထား ေဖာ္ထုတ္မႈကို တိုးျမႇင့္ ေဆာင္ ရြက္ ရန္ ရည္ရြယ္ပါတယ္။
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ သစ္ေတာ မ်ားႏွစ္တံဆိပ္ Logo မွာ "လူထု အတြက္သစ္ေတာမ်ား" ေဆာင္ပုဒ္ကအေျခခံၿပီး ေရးဆြဲထားပါတယ္။ လူထုအတြက္ အမိုးအကာေပးၿပီး ဇီဝမ်ိဳး စံုမ်ိဳးကြဲမ်ား၏ မူရင္းေဒသျဖစ္သည့္ သစ္ေတာမ်ားမွစားနပ္ရိကၡာ၊ ေဆးဝါး၊ သန္႔ရွင္းေသာေရတို႔ ရရွိႏိုင္ၿပီး တစ္ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ရာသီဥတုႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ တည္ၿငိမ္ ေရးတို႔အတြက္ ထိန္းသိမ္းရာ၌ အေရးပါသည့္ က႑တြင္ ပါဝင္ေနပါတယ္။ ကမၻာ့ လူသားသန္း ၇၀ဝ၀ တို႔၏ ဘဝရပ္ တည္မႈႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြားကို ေဖာ္ ေဆာင္ေပးေနသည့္ သစ္ေတာမ်ားကို အေလး ေပးရန္ လိုအပ္လ်က္ရွိပါတယ္။
လက္ရွိ သစ္ေတာဖံုးလႊမ္းမႈမွာ ကမၻာေျမဧရိယာ၏ ၃၁ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိေနၿပီး လူသားမ်ားရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈေၾကာင့္ ႏွစ္စဥ္ သဘာဝသစ္ေတာ ဧက သန္း ၃၀ ေက်ာ္ ဆံုး႐ံႈးလ်က္ရွိ ရာ သဘာဝသစ္ေတာဧက သန္း ၉၈၀ဝ ခန္႔ကို မွီခိုေနရတဲ့ ကမၻာ့လူဦး ေရ၏ ေလးပံုတစ္ပံု (သန္း ၁၆၀ဝ ခန္႔)အတြက္ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ ျဖစ္ေန ပါတယ္။
သစ္ေတာဧရိယာအမ်ားဆံုးပါ ႏိုင္ငံမွာ ႐ုရွား၊ ဘရာဇီး၊ ကေနဒါ၊ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ တ႐ုတ္ တို႔ျဖစ္ၿပီး အဲဒီႏိုင္ငံမ်ားမွာ ကမၻာ့ သစ္ေတာဧရိယာရဲ႕ တစ္ဝက္ေက်ာ္ ရွိေနပါတယ္။ သဘာဝသစ္ေတာမ်ား ျပဳန္းတီးမႈကို ျဖည့္ဆည္းဖို႔ တစ္ဖက္မွလည္း သစ္ေတာစိုက္ခင္းမ်ား တည္ေထာင္ လ်က္ရွိရာ တည္ေထာင္ၿပီး သစ္ေတာ စိုက္ခင္းဧက ၆၂၅ သန္းခန္႔ ရွိေနၿပီး ကမၻာ့သစ္ေတာဧရိယာရဲ႕ ၇ ရာခိုင္ ႏႈန္းခန္႔ ရွိေန ပါ တယ္။ ၂၀ဝ၅ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္အတြင္း သစ္ေတာစိုက္ခင္းဧက ၁၂ သန္းေက်ာ္ စိုက္ပ်ိဳးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
ကုလသမဂၢသစ္ေတာဆိုင္ရာ ဖိုရမ္ အဖြဲ႕ဝင္တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ ႏိုင္ငံဟာ သစ္ေတာေရး ရာဝန္ ႀကီးဌာန ရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈနဲ႔ ႏွစ္တိုႏွစ္ရွည္ မူဝါဒ မ်ား ခ်မွတ္ကာ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိပါတယ္။ ျပည္သူမ်ား အေနနဲ႔ လည္း သစ္ေတာသစ္ပင္မ်ားကို ခ်စ္ခင္ ျမတ္ ႏိုးတတ္ၿပီး သစ္ပင္တစ္ပင္ကိုေတာင္မွ အလဟႆ မဖ်က္ဆီး မခုတ္လွဲမိဖို႔ တန္ဖိုးထား ေစာင့္ေရွာက္ေစခ်င္ပါ တယ္။
လူထုေဒၚအမာေရးခဲ့တာကို လူထု စိန္ဝင္းက လူငယ္နဲ႔ တာဝန္ယူစိတ္ ေဆာင္းပါးထဲမွာ ျပန္လည္တင္ျပတာကို ေဖာ္ျပပါရေစ။ မႏၱေလးမွာ စစ္မီးႀကီးေလာင္ၿပီး သစ္ပင္ေတြမရွိကတည္းက ၃ႏွစ္မွာ တစ္ခါ အပူ ဒီကရီ ၁၁၀၊ ၁၁၁ ဆိုတာ မ်ိဳး ေတြ႕ျဖစ္ျဖစ္ လာတတ္ၿပီး ထြန္႔ထြန္႔လူး ပူၾကတာကိုး။ အဲဒီလို ပူလာရင္ အပူဒဏ္မခံႏိုင္တဲ့ သက္ႀကီး ရြယ္ အိုေတြ၊ ငယ္ရြယ္ႏုနယ္တဲ့ ကေလးငယ္ေတြ အခ်ိန္မတိုင္မီ အပူရွပ္ၿပီး ေသ ၾကရတာလည္း အေတြ႕အႀကံဳေလ။ ဒါေၾကာင့္ ေစတနာေကာင္းလွတဲ့ဦးေငြ ဆိုတဲ့လူတစ္ေယာက္က မႏၱေလးၿမိဳ႕ မွာ သစ္ပင္ေတြလိုက္ၿပီး စိုက္ပါတယ္။
မႏၱေလးမွာ သစ္ပင္ေပါင္း ၅၀ဝ ေက်ာ္ စိုက္ပ်ိဳးေပးသြား သူကေတာ့ ဆိုက္ကားဆရာႀကီး ဦးေငြပါ။ ဦးေငြ ဟာ သမီး ၇ေယာက္နဲ႔ ဆိုက္ကား နင္းစားရွာတဲ့ ေတာင္ၾကခတ္ဝင္းထဲက လူဆင္းရဲ တစ္ေယာက္ပါ။ ဒါေပမယ့္ သစ္ပင္ ေတြကိုပ်ိဳး၊ ႀကိဳက္ရာေနရာမွာ ေျမကို တူး၊ ပ်ိဳးၿပီးအပင္ကိုခ်စိုက္၊ မရွင္မခ်င္း ေန႔စဥ္ေရေလာင္းၿပီး စိုက္ သြားရွာတာပါ။ ေညာင္ပင္၊ ကုကၠိဳပင္၊ စိန္ပန္းပင္အားလံုး အပင္ ၅၀ဝေက်ာ္ ရွိပါတယ္။ သူ႔အပင္ႀကီးေတြ ေအလမ္းတစ္ေလွ်ာက္၊ ေရႊက်ီးျမင့္ဘုရား ေပါက္၊ က်ံဳးေဘး၊ ေရႊတေခ်ာင္းေဘး ေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ခုအထိ ေတြ႕ျမင္ ႏိုင္ပါတယ္။
သူ႔ကို ဘယ္သူမွ မတိုက္တြန္းပါဘူး။သူ႔ေစတနာနဲ႔ သူ႔ဘာသာသူ လုပ္ေဆာင္တာပါ။ မနက္ ၃ နာရီခြဲ၊ ၄ နာရီေလာက္ဆိုရင္ ဦးေငြအိပ္ရာက ထၿပီ။ ၿပီးေတာ့ ႀကိဳးနဲ႔ ေရပံုး၊ တူရြင္း၊ ေပါက္ျပား၊ ေတာင္း ၁လံုးနဲ႔ အိမ္က ထြက္ၿပီး သူ႔သစ္ပင္ကို ေရေလာင္း ေတာ့တာပဲ။
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ သစ္ေတာ မ်ားႏွစ္မွာ သစ္ပင္စိုက္ခဲ့တဲ့ ဆိုက္ကား ဆရာႀကီး ဦးေငြႏွင့္ တကြ သစ္ပင္ စိုက္ခဲ့ၾကေသာ၊ သစ္ပိုင္စိုက္ေနၾက ေသာ တာဝန္သိသူမ်ားအားလံုးကို ဂုဏ္ျပဳလိုက္ပါတယ္။
ကိုးကား
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၃၊ ျမန္မာ့အလင္း သတင္းစာပါ အျပည္ ျပည္ဆိုင္ရာ သစ္ေတာမ်ား ႏွစ္ ၂၀၁၁ (စန္းလြင္)
- လူငယ္နဲ႔ တာဝန္ယူစိတ္ (လူထု စိန္ဝင္း)
ပူတာအို သုိ႔မဟုတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဆြစ္ဇာလန္ကေလး
Sunday, 20 March 2011 05:07
၁၈၈၆ခုႏွစ္၊ အဂၤလိပ္ျမန္မာ တတိယစစ္ပဲြအၿပီး၊ သီေပါမင္းပါေတာ္မူၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္ေတာ္ေတာ္ေလးၾကာကာမွ အဂၤလိပ္တပ္ေတြ ဒီေဒသကို ေရာက္လာၿပီး သူတို႕တပ္ေတြစခန္းခ်ဖို႕၊ ရံုးေတြေဆာက္ဖို႕၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စံနစ္ ထူေထာင္ဖို႕၊ 'ပူေတာင္း'႐ြာ အနီးက ခံတပ္ကုန္းျပန္႕ကို ေ႐ႊးခ်ယ္တည္ေဆာက္ ခဲ့ၾကပါတယ္.. ဒါေၾကာင့္ အဲဒီစခန္းကို 'ပူေတာင္းစခန္း'လို႕ ေခၚၿပီး အဂၤလိပ္လို P.U.T.A.O နဲ႕စာလံုးေပါင္းခဲ့တယ္.. အဲဒါကို ျမန္မာေတြက P.U.T.A.O ကို 'ပူေတာင္း'လို႕ အသံထြက္ရမယ့္အစား 'ပူတာအို'လို႕ အသံထြက္ရာကေန 'ပူတာအို' ျဖစ္သြားတာလို႕ ဆိုပါတယ္..ဒါေၾကာင့္ ဒီေဒသကို 'ပူတာအို'လို႕ေခၚတာ ႏွစ္တစ္ရာေလာက္ပဲ ရွိအုန္းမွာျဖစ္ပါတယ္.. ဒီကေန႕မွာေတာ့ 'ပူတာ အို'ဆိုတာ ျမန္မာႏိုင္ငံေျမာက္ဖ်ား အစြန္ဆံုးမွာတည္ရွိတဲ့ ခရိုင္ၿမိဳ႕ႀကီး တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ ေနၿပီး ခရိုင္ေအာက္မွာ မခ်မ္းေဘာ၊ ေနာင္မြန္း၊ ေခါင္လမ္ဖူး၊ ဆြမ္ပရာဘြမ္၊ ပူတာအိုဆိုတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္(၅)ခုနဲ႕ ပန္နန္းဒင္ဆိုတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ခဲြ(၁)ခုရွိတဲ့ ခရိုင္ႀကီးတစ္ခရိုင္ ျဖစ္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္.. ပူတာအိုခရိုင္ဟာ ေျမာက္ဖက္နဲ႕အေရွ႕ဖက္မွာ တရုတ္ႏိုင္ငံ၊ အေနာက္ဖက္မွာအိႏိၵယႏုိင္ငံနဲ႕၊ ေတာင္ဖက္မွာ ျမစ္ႀကီးနားခရိုင္တို႕ရွိၿပီး၊ အက်ယ္အဝန္းအားျဖင့္ စတုရန္းမိုင္ ၁ဝ၆၁ဝ ရွိပါတယ္.. ပူတာအိုခရိုင္ဟာ ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းရဲ႕ အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာသာမက အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ အလွပဆံုးနဲ႕ အျမင့္ဆံုးျဖစ္တဲ့ခါကာ ဘိုရာဇီေရခဲ ေတာင္ႀကီးအပါအဝင္ ေပ ၁ဝဝဝဝေက်ာ္ ျမင့္မားတဲ့ မဒြယ္ေရခဲေတာင္၊ ဂီေယာ့ ေရခဲေတာင္၊ ဇီးထန္ေရခဲေတာင္၊ ဖုန္ကန္ေရခဲေတာင္၊ ဒဂူလြမ္ေရခဲေတာင္စတဲ့ ေရခဲေတာင္ၾကီးတည္ရွိရာေဒသျဖစ္ပါတယ္.. ျမင့္မားမတ္ေစာက္ၿပီး သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ မပ်က္မစီး မယိုမယြင္းဘဲ တည္ရွိေနၾကေသးတဲ့ သြားေရးလာေရး ခက္ခဲတဲ့ ေတာင္စဥ္ေတာင္တန္းႀကီးေတြ၊ ျမဴေတြႏွင္းေတြ အၿမဲတမ္းလိုလို က်ေနျပီး ပင္လယ္ႀကီးလို အုပ္ဆိုင္းလ်က္ရွိတဲ့ နက္႐ိႈင္းတဲ့ လွ်ိဳေျမာင္ႀကီးေတြ၊ ကမၻာေပၚက အရွည္ဆံုးျမစ္ေတြထဲမွာ တစ္ခုအပါအဝင္ ျဖစ္တဲ့ ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးရဲ႕ စတင္ျမစ္ဖ်ားခံရာ မလိချမစ္ရဲ႕အစ ေဒသျဖစ္တာရယ္၊ တစ္ႏွစ္ပတ္လံုးနီးပါး မိုးရြာလိုက္၊ မိုးအံု႕လိုက္၊ မိုးသည္းလိုက္၊ မိုးဖဲြလိုက္၊ ႏွင္းေဝလိုက္၊ ျမဴထူလိုက္ျဖစ္ေနတဲ့ ရာသီဥတုေအာက္မွာ မိမိတို႕ရဲ႕ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံေတြကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ရင္း အဲဒီေဒသမွာ အတူတကြ ေနထိုင္ေနၾကတဲ့ခမ္းတီးရွမ္း၊ ရဝမ္၊ လီဆူး၊ ဂ်ိမ္းေဖာစတဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြရယ္ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံေျမာက္စြန္းက ပူတာအိုေဒသကို ကြၽန္ေတာ္ ေရာက္ဖူးခ်င္ေနတာ ၾကာလွၿပီျဖစ္ပါတယ္...
ပူတာအိုၿမိဳ႕ဟာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကေန ေလယာဥ္ခရီးမိုင္အားျဖင့္ ၇၂၅ မိုင္ရွိၿပီး ျမစ္ႀကီးနားနဲ႕ ပူတာအိုပင္လ်င္ ၂၁၈မိုင္ ကြာေဝးတာျဖစ္ပါတယ္.. ကြၽန္ေတာ္ သြားေရာက္တဲ့အခ်ိန္က ခရီးသြားဧည့္သည္ အနည္းအမ်ားေၾကာင့္ ထင္ပါရဲ႕ ရန္ကုန္ကေန ပူတာအိုကို တစ္ပါတ္မွာ တနဂၤေႏြနဲ႕အဂၤါေန႕တို႕မွာပဲ ေလယာဥ္ရွိပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ကြၽန္ ေတာ့ဆႏၵအရ ရန္ကုန္ကေန ပူတာအိုကို ေလယာဥ္နဲ႕ တိုက္ရိုက္ မသြားေသးဘဲ ျမစ္ႀကီးနားအထိသာ ေလယာဥ္နဲ႔သြားၿပီး ျမစ္ႀကီးနားကေန ပူတာအိုကို ကားလမ္း ခရီးနဲ႕သြားဖို႕ ဆံုးျဖတ္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္.. တစ္ခါမွမသြားဖူးေသးတဲ့ ဒီခရီးစဥ္အတြက္ ျမစ္ႀကီးနားနဲ႕ ပူတာအိုက ေဒသခံတာဝန္ရွိသူေတြကို တယ္လီဖုန္းနဲ႔အႀကိမ္ႀကိမ္ ၫိွႏိႈင္းရတာျဖစ္ပါတယ္..မႏွစ္ကလည္း ကြၽန္ေတာ္ျမစ္ႀကီး နားကို တစ္ေခါက္ ေရာက္ခဲ့ပါေသးတယ္.. အဲဒီတုန္းက စစ္ကိုင္းတိုင္း ေဒသၾကီးရဲ႕ ထိပ္ဖ်ားအစြန္မွာရွိတဲ့ နန္းယြန္းမွာ နာဂတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ႏွစ္သစ္ ကူးပဲြေတာ္ရွိတဲ့အတြက္ အဲဒီပဲြေတာ္ကို ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ျမစ္ႀကီးနားကေန တဆင့္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္..ရန္ကုန္ကေနျမစ္ၾကီးနားကို ေလယာဥ္နဲ႕သြားျပီး ျမစ္ႀကီးနားကေန နမၼတီး၊ လဝါး၊ ဒြန္ဘန္၊ တႏိုင္းကို ကားနဲ႔တစ္ရက္၊ တႏိုင္းကေန ရွင္ေဗြယန္၊ အဲဒီကမွ ဟူးေကာင္း ေတာင္ၾကားလမ္းအတိုင္း နန္းယြန္းကို ကားနဲ႕သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္.. ဒီႏွစ္မွာေတာ့ ရန္ကုန္ကေန ျမစ္ႀကီးနားကို ေလယာဥ္နဲ႕သြားမယ္၊ ျမစ္ႀကီးနားမွာ တစ္ညဥ့္အိပ္ၿပီး ေနာက္တစ္ေန႕ ေစာေစာ ျမစ္ႀကီးနားက ႀကိဳတင္စီစဥ္ေပးထားတဲ့ ကားနဲ႕ ဆြမ္ပရာဘြမ္ကိုသြားမယ္၊ အဲဒီမွာ တစ္ညဥ္႕အိပ္ၿပီး ေနာက္တစ္ေန႕မွာ ဆြမ္ပရာဘြမ္ကေန ပူတာအိုကို ဆက္သြားတယ္.. ပူတာအိုမွာ ၃-၄ရက္ေနၿပီး မခ်မ္းေဘာတို႕၊ေနာင္မြန္းတို႕၊ မူလာရွီ ဒီးတို႕၊ ဇီယာဒမ္း တစ္ဝိုက္တို႕ကို ေလ့လာမယ္... ပူတာအိုတစ္ဝိုက္မွာ တိုင္းရင္း သားေတြရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ၊ ဘဝေနထိုင္မႈ ဓေလ့ထံုးစံ၊ ရိုးရာအကေတြကို ေဒသခံ ယဥ္ေက်းမႈအဖဲြ႕ေတြနဲ႕ ၫိွႏိႈင္းၿပီး ဓါတ္ပံုရိုက္မယ္.. အျပန္ကိုေတာ့ ပူတာအိုကေန ရန္ကုန္ကို ေလယာဥ္နဲ႔ တိုက္ရိုက္ျပန္မယ္..ဒီအစီအစဥ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္....
ရန္ကုန္ကေန မနက္ (၇)နာရီ ထြက္လာတဲ့ ေလယာဥ္ဟာ မႏၲေလးမွာ ခဏဆင္းၿပီး ဆက္ထြက္လာတဲ့အခါ ျမစ္ႀကီးနားကို မနက္ ၁ဝနာရီခဲြ ေလာက္မွာ ေရာက္ပါတယ္.. ကြၽန္ေတာ္တို႕ အဖဲြ႕ကို ျမစ္ႀကီးနားမွာ ဧရာဝတီၿမစ္ႀကီးကို မ်က္ႏွာျပဳထားတဲ့ ဧည့္ရိပ္သာႀကီးမွာ ေနရာခ်ထားေပးပါတယ္.. ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ရဲ႕ တည္ေနရာဟာ ေျမာက္ကေန ေတာင္ကို ဧရာဝတီ ျမစ္ရိုးတစ္ေလွ်ာက္၊ ၄မိုင္ေက်ာ္နဲ႕ အေရွ႕ကေန အေနာက္ကို ၂မိုင္ေက်ာ္ေလာက္ရွိၿပီး သပ္ယပ္လွပတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္ပါတယ္.. ျမစ္ကမ္းရိုးတစ္ေလွ်ာက္မွာ ေ႐ႊေရာင္တလက္လက္နဲ႕ ျဖဴေဖြးေနတဲ့ သဲေသာင္ျပင္၊ လံုးဝိုင္းၿပီး အရြယ္မ်ိဳးစံု၊ ပံုစံမ်ိဳးစံုနဲ႕ ရွိေနတဲ့ ေက်ာက္လံုးငယ္ေတြ၊ ေအးျမၾကည္လင္ေနၿပီး၊ တသြင္သြင္စီးဆင္းေနတဲ့ ဧရာဝတီျမစ္တို႕ရဲ႕ အလွဟာ ကြၽန္ေတာ္စတင္မဲ့ ပူတာအိုခရီးစဥ္ရဲ႕ ပဏာမ နိဒါန္း သဘာဝအလွေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္.. အဲဒီေန႕ ညေနပိုင္းမွာ အခ်ိန္ရတာနဲ႕ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ရဲ႕ေျမာက္ဖက္ ၂၈မိုင္အကြာမွာရွိတဲ့ ေမခနဲ႕မလိခတို႕ရဲ႕ ေပါင္းဆံုရာ ျမစ္ဆံုေဒသကို သြားၾကည့္ၾကပါတယ္.. အမွန္ေတာ့ ျမစ္ဆံုကို မႏွစ္က လည္း ကြၽန္ေတာ္တစ္ေခါက္ ေရာက္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္.. ဒီအျပင္ မနက္ျဖန္ ျမစ္ႀကီးနားကေန ဆြမ္ပရာဘြမ္ကိုသြားရင္လည္း ျမစ္ဆံုအနီး တစ္မိုင္ခန္႕ အကြာမွာရွိတဲ့ 'တန္ဖဲရြာ'ကို ျဖတ္သြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္.. ဒါေပမယ့္ မနက္ျဖန္ ဆြမ္ပရာဘြမ္ခရီးစဥ္မွာ ျမစ္ဆံုကို ဝင္ၾကည့္ေနရင္ ပိုျပီး အခ်ိန္ၾကာသြားမွာ ျဖစ္တဲ့အျပင္ ေစ့ေစ့စပ္စပ္လည္း မၾကည့္ႏိုင္မွာ စိုးတာအတြက္ တစ္ေၾကာင္း၊ ျမစ္ဆံုမွာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းႀကီး စတင္ေနၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အမွတ္တရ သြားၾကည့္ခ်င္တာက တစ္ေၾကာင္းတို႕ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္... ျမစ္ႀကီးနားကေန ျမစ္ဆံုသြားတဲ့လမ္းဟာ အရင္က ေက်ာက္ခင္းလမ္းျဖစ္ၿပီး လမ္းတစ္ဖက္တစ္ခ်က္မွာ ဂ်ိမ္းေဖာရြာေလးေတြ ျဖစ္တဲ့ မန္ခိန္၊ ေနာင္နန္း၊ လမုန္ဇြပ္၊ ဦးခ်စ္ကေထာင္၊ ကာလမ္၊ ဒိန္ဂမိကေထာင္၊ က်ိန္ခရန္နဲ႕ တန္ဖဲ ေက်းရြာေတြကို သဘာဝအတိုင္း ေငးေမာၾကည့္ရင္း ျဖတ္သြားရတာ ျဖစ္ပါတယ္.. အခုေတာ့ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းႀကီး အတြက္ ကြန္ကရိလမ္းႀကီး ခင္းထားၿပီး စီမံကိန္းအတြက္ ကားလမ္းေပၚမွာ ဥဒဟိုသြားလာေနတဲ့ ကရိန္းကားႀကီးေတြ၊ ေျမထိုး ေျမသယ္ကားႀကီးေတြနဲ႕ ရွဳတ္ရွတ္ခတ္ေနပါတယ္... ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ လာတာနဲ႕အမွ် သဘာဝရႈခင္းေတြ တျဖည္းျဖည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားရတာက သဘာဝပဲျဖစ္ပါတယ္..
တန္ဖဲရြာထဲေရာက္လာၿပီး ''ျမစ္ဆံုသို႕ တစ္မိုင္''လို႕ လမ္းၫႊန္ထားတဲ့ လမ္းေလးအတိုင္း ဝင္လာၿပီးၿပီးခ်င္း ေတြ႕လိုက္ရတဲ့ ျမင္ကြင္းတစ္ရပ္ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ေတာ္ေတာ္ေလး အံ့အားသင့္သြားပါတယ္.. အရင္တုန္းက အဲဒီလမ္းေလးေဘးမွာ သာသာယာယာနဲ႕ ရွိေနတဲ့ ေရေခ်ာင္းက်ဥ္းက်ဥ္းေလးထဲမွာ အခုအခါမွာ ေရစုတ္ေမာ္တာသံေတြ ဆူညံေနၿပီး၊ ဝါးျငမ္းေတြနဲ႕ လင့္စင္ အႀကီးႀကီးေတြလိုမ်ိဳး ေဆာက္ထားကာ အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ ေရႊက်င္ေနၾကတာကို ေတြ႕လိုက္ရလို႕ပဲ ျဖစ္ပါတယ္.. အရင္တုန္းက မိသားစု တစ္ဦးစႏွစ္ဦးစသာ ဝါးေလးသံုးေလးေခ်ာင္းနဲ႕ ၿဗံဳးေဆးစင္ေလး ေဆာက္ၿပီး ဟိုနားတစ္စု၊ ဒီနားတစ္စုနဲ႕ မိသားစု တစ္ဝမ္းတစ္ခါးအတြက္ ေရႊရွာၾကတာ ေတြ႕ဖူးေပမဲ့ အခုအခါမွာေတာ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေျမာက္ျမားစြာ၊ စက္အင္အား၊ လူအင္အားေျမာက္မ်ားစြာနဲ႕ ေျမႀကီးေတြ၊ေက်ာက္ခဲေတြလည္း ေတာင္လိုပံုၿပီး စီးပြားျဖစ္ ရွာႀကံေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္.. ဒိအျပင္ အရင္တုန္းက ျမစ္ဆံုရဲ႕အေပၚပိုင္း ကားလမ္းအဆံုးမွာ စားေသာက္ဆိုင္ေလးေတြ စံနစ္တက် တည္ေဆာက္ထားၾကေပမဲ့ အခုအခါမွာေတာ့ လမ္းေဘးဝဲ/ယာတစ္ေလွ်ာက္အျပင္ ေမခနဲ႕ မလိချမစ္ဆံုရာ ကမ္းေျခတစ္ဝိုက္မွာလည္း စားေသာက္ဆိုင္ေတြ ျပည့္က်ပ္ေနတာေၾကာင့္ သဘာဝအလွေတြ ေပ်ာက္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္.. ေမခနဲ႕မလိချမစ္တို႕ဟာ ေျမာက္ဖ်ားစြန္းမွာရွိတဲ့ ေပတစ္ေသာင္းေက်ာ္ျမင့္တဲ့ ေရခဲေတာင္ႀကီး ေတြေပၚကေန ျမစ္ဖ်ားခံၿပီး ေတာင္က်ေခ်ာင္း အျဖစ္ သီးျခားစီ စီးဆင္းလာရာကေန ဒီျမစ္ ဆံုေနရာမွာ လာေရာက္ပူးေပါင္းမိၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႕ႏိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္းကေန ေတာင္ပိုင္း ပင္လယ္ထဲအထိ စီးဆင္းမဲ့ မိုင္ေပါင္း ၁၃၂၅မိုင္ ရွည္လ်ား တဲ့ ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးကို ေမြးဖြားေပးလိုက္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္.. ဒီျမစ္ႏွစ္မႊာဆံုတဲ့ေနရာကို တိုင္းရင္းသားေတြက 'မလိဇြပ္' (ျမစ္ႀကီးစတင္ ျဖစ္တဲ့ေနရာ)လို႕ ေခၚၾကပါတယ္.. ဒီျမစ္ဆံု မေရာက္ခင္ ေမချမစ္ဟာ ခရီးမိုင္ေပါင္း ၂၂ဝေက်ာ္၊ မလိချမစ္ဟာ ခရီးမိုင္ေပါင္း ၁၅ဝေက်ာ္ စီးဆင္းခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမခရဲ႕ ေရစီးအားဟာ ၾကမ္းတမ္း ခက္ထန္ကာ တစ္ဟုန္ထိုး စီးဆင္းလာတာ ျဖစ္ေပမဲ့ မလိချမစ္ရဲ႕ ေရစီးအားဟာ ေတာ့ တိတ္ၿငိမ္ျငင္သာစြာနဲ႕ တအိအိ စီးဆင္းလာတာ ျဖစ္တာမို႕ သူတို႕ႏွစ္ဦး ေပါင္းတဲ့ျမစ္ဆံုကို ကြၽန္ေတာ္တို႕ စိတ္ဝင္စားခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္.. ေမချမစ္ဟာ ျမစ္ဆံုမေရာက္မီ အဒံုဝမ္ေခ်ာင္း၊ ရေမထီေခ်ာင္း၊ နန္းတမိုင္ေခ်ာင္း၊ ေလာင္ျမစ္ျမစ္ႏွင့္ အင္မိုင္ချမစ္ဆိုၿပီး အမည္ငါးမ်ိဳးခံယူခဲ့သလို မလိချမစ္ ဟာလည္း နန္းတီယူျမစ္၊ဆီယုျမစ္ဆိုၿပီး အမည္ႏွစ္မ်ိဳး ခံယူခဲ့ရတယ္လို႕ ဆိုတယ္.. မနက္ျဖန္ ကြၽန္ေတာ္သြားမဲ့ ဆြမ္ပရာဘြမ္ဆိုတာ မလိချမစ္ရဲ႕ အေနာက္ဖက္ ကမ္းရိုးအတိုင္း အေပၚကို ဆန္တက္ရမွာျဖစ္ပါတယ္...
အခုခ်ိန္မွာေတာ့ ေမချမစ္ရဲ႕ အေရွ႕ဖက္ျခမ္း၊ ျမစ္ဆံုရဲ႕အထက္ဖက္ ေတာင္ကုန္းေနရာမွာ ႀကီးမားတဲ့ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းႀကီးအတြက္ ဝန္ထမ္းလိုင္းေတြ၊ အေဆာက္အအံုေတြ၊ လမ္းေတြ၊ ေဆာက္လုပ္ေနတာကို ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္... ဒီစီမံကိန္းႀကီးၿပီးရင္ေတာ့ အဲဒီျမစ္ဆံုေဒသ အပါအဝင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ တစ္ခုလံုးဟာ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အား လံုေလာက္ရံုသာမကပဲ ပိုလွ်ံၿပီး တစ္ျခားျပည္နယ္ေတြကိုပါ ျဖန္႕ေဝေပးႏိုင္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္.. တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာမႈ အတြက္ ျပည္နယ္အတြင္းမွာရွိတဲ့ သဘာဝ အရင္းအျမစ္ေတြကို လက္ေတြ႕က်က် အက်ိဳးရွိရွိ အသံုးခ်တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္...
ေနာက္တစ္ေန႕ မနက္ေစာေစာ ၇နာရီခဲြေလာက္မွာ ျမစ္ႀကီးနားကေန ယာဥ္ႏွစ္စီးနဲ႕ စထြက္ပါတယ္. .ယာဥ္တစ္စီးက အရံျဖစ္ၿပီး အဲဒီယာဥ္တစ္စီးမွာ နယ္ေျမခံမ်ားနဲ႕ ၫိွႏိႈင္းႏိုင္ဖို႔ ဆက္သြယ္ေရး (Laison) အရာရွိ တစ္ဦးပါဝင္တဲ့အျပင္ ေန႕လည္စာ စားဖို႕အတြက္လည္း ထမင္းနဲ႕ဟင္းခ်ိဳင့္ပါ စီစဥ္ေပးလိုက္ပါတယ္.. ျမစ္ႀကီးနားကေန ဆြမ္ပရာဘြမ္အထိ မိုင္ေပါင္း ၁၃၂မိုင္ရွိၿပီး ခရီးနာရီေပါင္း (၁ဝ)နာရီေလာက္ သြားရမယ္လို႕ ဆိုပါတယ္.. မေန႕ညေနက ကြၽန္ေတာ္တို႕သြားထားတဲ့ ျမစ္ႀကီးနားကေန တန္ဖရဲအထိ ၂၇မိုင္ရွိေပမဲ့ ကတၱရာလမ္းနဲ႕ ကြန္ကရိလမ္းေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ၄၅ မိနစ္ေလာက္ပဲ သြားလိုက္ရပါတယ္.. ဒါေပမဲ့တန္ဖရဲရြာကို စေက်ာ္တာနဲ႕ ေက်ာက္ခင္းလမ္းကို စၿပီးေမာင္းရပါ ေတာ့တယ္.. ကားလမ္းကမလိချမစ္ရဲ႕ ဘယ္ဘက္ေတာင္ေၾကာလမ္းအတိုင္း ေဖာက္လုပ္ထားတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မလိခရဲ႕ တိတ္ဆိတ္ညင္သာစြာ စီးဆင္းေနတဲ့ ၾကည္လင္လွတဲ့ ေရအလ်ဥ္နဲ႕ ျမဴခိုးေတြေဝေနတဲ့ ေတာင္စဥ္အထပ္ထပ္ရဲ႕ ရင္ေမာဖြယ္ အလွကို လမ္းတစ္ေလွ်ာက္လံုး ၾကည့္ရွဳခံစားရပါေတာ့တယ္.. ေဒသခံတိုင္းရင္းသားတို႕က ''နမ့္ၾကဴ''လို႕ေခၚၾကတဲ့ မလိခ ျမစ္ရိုးတစ္ေလွ်ာက္မွာ ေရႊတူး ေရႊက်င္ေနတဲ့သူေတြကို ေနရာတိုင္းလိုလိုမွာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္.. ေခ်ာင္းေဘးသဲေသာင္ ခံုမ်ားေပၚမွာ တူးေနတာေတြရွိသလို ေခ်ာင္းအလယ္မွာ ေဖာင္ဖဲြ႕ၿပီး တူးေနတာေတြကိုလည္း ေတြ႕ပါတယ္.. ဒီအျပင္မလိချမစ္ရဲ႕ ျမစ္လက္တက္မ်ားျဖစ္တဲ့ နမ့္ထြန္း၊ နမ့္လန္၊ နမ့္ဖာတိတ္၊ နမ့္ပလတ္၊ နမ္းဆာဘြန္စတဲ့ ျမစ္က ေလးေတြမွာလည္း ဘယ္ေနရာတူးတူး ေရႊထြက္တဲ့အေၾကာင္း၊ ဒါေပမဲ့ ဒီနယ္က ျမစ္ေရေတြက ေရခဲေရလို မခံရပ္ ႏိုင္ေအာင္ ကိုက္ခဲၿပီး ေအးလြန္းတာနဲ႕ မတူးရဲၾကေၾကာင္း ေဒသခံက ေျပာပါတယ္.. တစ္ခ်ိဳ႕ေလာဘရမၼက္တက္ၿပီး အေအးကို လြန္ဆန္အံတုၿပီး ေရႊက်င္ ၾကလို႕ ေရႊက်င္ရင္း ေသကုန္ၾကတဲ့အေၾကာင္းလည္း ေျပာျပပါတယ္...
ဆြမ္ပရာဘြမ္ ပူတာအိုေဒသဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ သမပိုင္း ရာသီဥတုနဲ႕ ေတာ္ေတာ္ေလး ဆင္တူပါတယ္.. ျဖတ္သန္းေတြ႕ရွိရတဲ့ ေတာေတာင္ေတြဟာ အၿမဲတမ္း စိမ္းလန္းစိုေျပလ်က္ ရွိတာကို ေတြ႕ရပါတယ္.. စြတ္စိုတဲ့ ရာသီဥတုေၾကာင့္လည္း အပင္ေတြမွာ ေရၫိွပင္ေတြ တြယ္ကပ္ေနတဲ့ ခမ္းတီးရွမ္းအေခၚ ''မိုင္ျခမ္'' ျမန္မာေတြအေခၚ 'က်ီးလန္သစ္' အပင္ေတြဟာ ေနရာအႏွံ႕အျပား ေပါက္ေရာက္ေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္.. ဒီေဒသမွာ ဒီက်ီး လန္သစ္ေတြကိုပဲ အမ်ားသံုးသစ္အျဖစ္ သံုးၾကတယ္ ေျပာပါတယ္.. ဒီသစ္ဟာ သစ္မာမဟုတ္တဲ့အတြက္ ေရရွည္ေတာ့မခံပါဘူး.. ဒါေပမဲ့ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ တံတားအေသးေလးေတြကို ဒီ'က်ီးလန္သစ္' ေတြကိုပဲ ေဆာက္လုပ္ေရးအဖဲြ႕ေတြက သံုးၿပီး တံတားခင္းၾကတာကို ေတြ႕ရပါတယ္.. သစ္ေတာသဘာဝ ေပါက္ပင္ေတြထဲမွာ ႀကိမ္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဝါအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ သစ္ေမႊး၊ သစ္မင္း၊ ကံ့ေကာ္၊ ကညင္၊ အင္၊ ေတာင္သရက္၊ ေတာင္တမာ စတာေတြလည္း ေပါက္ေရာက္တယ္လို႕ ဆိုပါတယ္...
ကြၽန္ေတာ္တို႕ ကားေတြဟာ လမ္းေဘး ကခ်င္ရြာေလးေတြ ျဖစ္တဲ့ ''အင္ဆြပ္ဇြပ္''နဲ႕ ''အင္ဂ်စ္ယန္'' တို႕ကို ျဖတ္ၿပီး ''တီယန္ဇြပ္'' ဆိုတဲ့ရြာကို မနက္ ၁ဝနာရီခဲြေလာက္မွာ ေရာက္ပါတယ္.. ျမစ္ႀကီးနားနဲ႕ ဆြမ္ပရာဘြမ္ ၾကားမွာရွိတဲ့ ရြာေလးေတြထဲမွာ အစည္ကားဆံုး ကခ်င္ရြာေလး ျဖစ္ၿပီး စားေသာက္ဆိုင္နဲ႕ ေစ်းဆိုင္ေလးေတြလည္း ရွိပါတယ္.. ျမစ္ႀကီးနားကေန ၅၃မိုင္ကြာေဝးတဲ့ ေနရာေလးျဖစ္ပါတယ္.. ေဒသခံေတြက အဲဒီ 'တီယန္ဇြပ္'ရြာေလးမွာ ေန႕လည္စာစားဖို႕ ျပင္ဆင္ေပးထားတဲ့အတြက္ အခ်ိန္ေစာေနေပမဲ့လည္း ကိစၥတစ္ခု ၿပီးတာပဲဆိုၿပီး စားလိုက္ၾကပါတယ္.. ျမစ္ႀကီးနားက ယူလာတဲ့ဟင္းေတြနဲ႕ ေဒသခံေတြ စီစဥ္ေပးထားတဲ့ ေဒသထြက္ ဟင္းေတြ ေပါင္းၿပီးစားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္.. ေဒသခံဟင္းေတြထဲမွာ ေရခ်ိဳငါးဟင္းတစ္ခြက္ပါလာလို႕ ေမးၾကည့္တဲ့အခါ မလိခေခ်ာင္းထဲကရတဲ့ငါးလို႕ သိရပါတယ္... ကြၽန္ေတာ္တို႕အဖဲြ႕ ေရွ႕ဆက္ရမဲ့ခရီးက က်န္ေသးတာေၾကာင့္ ေန႕လည္စာစားၿပီး (၁၁)နာရီေလာက္မွာ ျပန္ထြက္ၾကပါတယ္.. ကားလမ္းေပၚမွာ ေရေတြရွိေနတာေၾကာင့္ တီယန္ဇြပ္ရြာခံေတြကို ေမးၾကည့္တဲ့အခါ ညဥ့္က မိုးသဲသဲမဲမဲ ရြာထားၿပီး မိုးသီးမ်ားပါ ပါေၾကာင္း သိရပါတယ္.. ဒါေၾကာင့္မို႕ တီယန္ဇြပ္က ထြက္တာနဲ႕ ဆိုးဝါးတဲ့ လမ္းအေျခအေနကို စၿပီး ထိပ္တိုက္တိုးရပါေတာ့တယ္ ..မၾကာေသးခင္ရက္ေတြကမွ လမ္းေဆာက္ေရး အဖဲြ႕ေတြဟာ ေတာင္နံရံက ေျမသားေတြကို ၿဖိဳခ်ၿပီး လမ္းသားေပၚမွာ လမ္းခ်ဲ႕ဖို႕ ေျမ သားေတြကို တင္ထားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္.. ညဥ့္ကတစ္ညဥ့္လံုးသဲ သဲမဲမဲရြာထားတဲ့ မိုးေရေၾကာင့္ ေျမသားေတြဟာေပ်ာ့အိေနၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ ကားႏွစ္စီးဟာ ေျမနီေရာင္႐ံြ႕ေတြၾကားမွာ မနည္းရံုးေနရျပီး တစ္ခါတစ္ ေလေဘးတိုက္ေရြ႕သြားတာကို လည္းခံစားရပါတယ္..ေတာင္ ေပၚေဒသျဖစ္တာေၾကာင့္ ျမဴႏွင္းေတြ အၿမဲတမ္း ေဝေနၿပီး လမ္းသားေတြ မေျခာက္ေသး တဲ့ေနရာေတြမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႕ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္ေလး ေပးလုိက္ရပါတယ္..'ဆြပ္ခါး'နဲ႕ 'ကဝဖန္'ရြာေလးေတြကိုျဖတ္ၿပီး ခတ္ခရန္းယန္ ကခ်င္ရြာေလးကိုေရာက္ေတာ့ ေန႕လည္ ၂နာရီခဲြေနၿပီး ျမစ္ႀကီးနားကေန (၉၃)မိုင္ကိုေရာက္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္.. လမ္းမွာ ေဆာက္လုပ္ေရးအဖဲြ႕ေတြဟာ ေတာင္က်ေရက်တဲ့ေနရာေလးေတြမွာ သစ္သား တံတားေတြကို အစားထိုး လဲေပးထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္.. ဒိအျပင္ ခတ္ခရန္းယန္ရြာက ဆက္ထြက္ေတာ့ ထူးျခားတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ အေသးေလးေတြ လမ္းေဘးမွာ ေထာင္ထားတာ ၃-၄ေနရာေလာက္မွာ ေတြ႔ရပါတယ္.. အဲဒါက တစ္ျခားမဟုတ္ပါဘူး.. Mobile Phone ပံုေလးနဲ႔ ''ဤေနရာတြင္ ဖုန္းလိုင္း မိသည္''လို႔ Vinyl ဆိုင္းဘုတ္ေလးကို ေထာင္ထားတာျဖစ္ပါတယ္.. ဒီေဒသမွာ CDMA ဖုန္းလိုင္းရၿပီးမ်ားေသာအားျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ေရး ျမန္မာအင္ဂ်င္နီယာေတြ၊ ေဒသအာဏာပိုင္ အဖဲြ႕အစည္းေတြ အမ်ားဆံုးသံုးၾကတာျဖစ္ပါတယ္ .. ေဒသခံတိုင္းရင္းသားေတြကေတာ့ အခုထက္ထိ Mobile Phone သံုးၾက တဲ့ပံုမေတြ႕ေသးပါဘူး.. ဆြမ္ပရာဘြမ္မွာ မနက္ ၉နာရီကေန ညေန ၃နာရီ အထိသာ Mobile Phone သံုးလို႕ရၿပီး ဆြမ္ပရာဘြမ္မွာ စုစုေပါင္း Mobile Phone (၂၂)လံုးသာရွိတဲ့ အေၾကာင္း ေဒသခံကေျပာပါတယ္...
ခတ္ခရန္းယန္က ထြက္လာၿပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္း လမ္းေဆာက္လုပ္ေရး အဖဲြ႕ ေနာက္တစ္ဖဲြ႕ တာဝန္ယူတဲ့လမ္းအပိုင္း ေရာက္လာပါတယ္.. ဒီအဖဲြ႕ကေတာ့ တီယန္ဇြပ္နဲ႕ ခတ္ခရန္းယန္အၾကား တာဝန္ယူတဲ့ လမ္းေဆာက္လုပ္ေရး အဖဲြ႕လို ေျမသားေတြလမ္းေပၚမွာ မတင္ထားတဲ့အတြက္ မူလရွိၿပီး ေက်ာက္ခင္းလမ္းေပၚမွာပဲ ေမာင္းရေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ခရီးတြင္လာပါတယ္.. ခတ္ခရန္းယန္ကေန ဆြမ္ပရာဘြမ္ကို (၃၉)မိုင္ေဝးေပမဲ့ ညေန ၆နာရီခဲြေက်ာ္ေက်ာ္မွာ ဆြမ္ပရာဘြမ္ကိုေရာက္ပါတယ္.. လမ္းမွာမိုင္ေထာင္ရြာ၊ အင္တက္ကလိုရြာ ေတြကိုျဖတ္ခဲ့ရပါတယ္.. ဆြမ္ပရာဘြမ္ကိုေရာက္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးေမွာင္စ ျပဳေနၿပီျဖစ္ပါတယ္...
ဆြမ္ပရာဘြမ္ဆိုတာ ကခ်င္စကားပါ.. 'ဆြမ္ပရာ'ဆိုတာ ျမက္ရွည္ ပင္တစ္မ်ိဳးကိုေခၚၿပီး 'ဘြမ္'ဆိုတာ ေတာင္ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဆြမ္ပရာျမက္ရွည္ပင္မ်ား ေပါက္ေရာက္တဲ့ ေတာင္ေပၚၿမိဳ႕လို႕ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္.. ဆြမ္ပရာဘြမ္ဟာ ပင္လယ္ေရ မ်က္ႏွာျပင္အျမင့္ ၄၆ဝဝမွာ တည္ရွိတဲ့အျပင္ ေတာင္ေစာင္းေပၚမွာ ၿမိဳ႕တည္ထားတာေၾကာင့္ အလြန္ပဲေလတိုက္ၿပီး ခ်မ္းေအးတဲ့ေနရာ ျဖစ္ပါတယ္.. ဆြမ္ပရာဘြမ္ၿမိဳ႕နယ္ တစ္ခုလံုးဟာ ျမင့္မားတဲ့ ေတာင္ တန္း၊ေတာင္စြယ္၊ လွ်ိဳေျမာင္ေတြရွိၿပီး မလိယန္နဲ႕ အင္ဆိုင္းယန္ရြာ ႏွစ္ရြာမွာသာ ေျမျပန္႕အနည္းငယ္ ရွိတာျဖစ္ပါတယ္.. ေဒသသမိုင္းအရ 'ဆြမ္ပရာဘြမ္'လို႕ သတ္မွတ္ျခင္းမျပဳမီတုန္းက ဒီေဒသမွာ ခမ္းတီးရွမ္းမ်ိဳးႏြယ္စု၊ ကခ်င္မ်ိဳးႏြယ္စု၊ ဂ်ိမ္းေဖာ၊မ႐ူး(ေလာ္ေဝၚ) ရဝမ္တိုင္းရင္းသားေတြ ေနထုိင္ၾကၿပီး မ်ိဳးႏြယ္စုအလိုက္ ဒူဝါး၊ ဆလန္ဝါ ဦးေဆာင္တဲ့ ပေဒသရာဇ္စံနစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တယ္လို႕ ဆိုပါတယ္.. ၁၉ဝ၅ခုႏွစ္မွာ အဂၤလိပ္ေတြ စတင္ဝင္ေရာက္လာၿပီး ၁၉၁၃ခုႏွစ္မွာ အေျခခ် ေနထိုင္လာခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္.. အဲဒီတုန္းက ဆြမ္ပရာဘြမ္ဟာ ျမစ္ႀကီးနား ခရိုင္ေအာက္မွာ တည္ရွိခဲ့ၿပီး ၁၉၄၈ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး လံုၿခံဳမႈေၾကာင့္ ပူတာအိုခရိုင္ေအာက္ကို ေျပာင္းေရႊ႕ဖဲြ႕စည္းခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္.. ၁၉၇၆ခုႏွစ္ကေန ၁၉၇၈ခုႏွစ္အထိမလိချမစ္အေရွ႕ဘက္ျခမ္းက ၾကြက္ေတြဟာ မလိချမစ္ကိုျဖတ္ၿပီး ဆြမ္ပရာဘြမ္ နယ္ထဲမွာရွိတဲ့ ဥယ်ာဥ္၊ေတာင္ယာေတြကို စားေသာက္ဖ်က္ဆီးတဲ့အတြက္ စားနပ္ရိကၡာရွားပါးၿပီး တုိင္းရင္းသားေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားဟာ ျမစ္ႀကီးနားကိုေျပာင္းေရြ႕သြားၾကတယ္လို႕ သိရပါတယ္.. ဆြမ္ပရာ ဘြမ္ၿမိဳ႕နယ္၊ ''ဝါစပ္ခူး'' ရပ္ကြက္ ႏွစ္ျခင္းေက်ာင္းဝင္းအတြင္းမွာ စိုက္ထူခဲ့တဲ့ ေက်ာက္စာတိုင္မွတ္တမ္းအရ အဲဒီၾကြက္ေဘးႀကီးမွာ ႏွစ္ျခင္းဘာသာဝင္ (၃၂၅)ဦး ေသဆံုးၿပီး၊ ေက်းရြာေပါင္း(၁၆ဝ) ပ်က္စီးေၾကာင္း၊ အိမ္ေထာင္စု(၉၆၄)စု၊ လူဦးေရ (၅၆၈ဝ)ဟာ အျခားေဒသသို႕ ေျပာင္းေရြ႕သြားၾကေၾကာင္း၊
No comments:
Post a Comment