ရခုိင္ တုိင္း ရင္း သားတုိ႔၏ ရုိးရာပုံျပင္ ေျမာက္ဦးဘုရင္ႏွင့္ ငေစြအက
May 17, 2014**************************************************
သူသူထက္လြင္ ၊ ရန္ကုန္တုိင္းမ္ ဂ်ာနယ္ အတဲြ(၁၀) အမွတ္ (၁၈)
**************************************************
ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈအကမ်ား တြင္ ေနာက္ခံသမိုင္းပံုျပင္မ်ားရွိေနပါသည္။
ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ စတင္ေပၚေပါက္လာခဲ့ေသာ ရခိုင္ငေစြအက၏ေနာက္ကြယ္တြင္ ျဖစ္ရပ္မွန္သမိုင္းတစ္ခု ရွိခဲ့သည္။ ယေန႔အခ်ိန္အခါတြင္ ရခိုင္ငေစြအကမွာ တိမ္ျမဳပ္ ေပ်ာက္ကြယ္ခါနီးျဖစ္သည့္အတြက္ ''ေျမာက္ဦးဘုရင္ႏွင့္ ငေစြအက'' သမိုင္းပံုျပင္ကို ေလ့လာေဖာ္ျပေပးမွာျဖစ္ပါ သည္။
''ငေစြအကက ေတာ္ေတာ္ေလးရွားသြားၿပီ။ မွတ္မွတ္ ရရ ကြၽန္မတို႔ငယ္ငယ္တုန္းက ရြာမွာလာကျပတာေတြကို ျမင္ဖူးတယ္။ အခု ကႏိုင္တဲ့သူ ေတာ္ေတာ္ေလးရွားေနၿပီ'' ဟု အသက္ ၂ဝေက်ာ္အရြယ္ ရခိုင္တုိင္းရင္းသူတစ္ဦးက ေျပာျပသည္။
ေရွးရခိုင္ဘုရင္ သီရိသုဓမၼရာဇာသည္ ေျမာက္ဦးထီး နန္းကို စိုးစံခဲ့ၿပီး ေျမာက္ဦးမင္းဆက္ ၂ဝေျမာက္ ဘုရင္ တစ္ပါးျဖစ္ကာ ငယ္ရြယ္ေသာမိဖုရားတစ္ဦးကို ပိုင္ဆိုင္ ထားသူတစ္ဦးလည္းျဖစ္သည္။ သူ၏မိဖုရား နတ္ရွင္မယ္ မွာ ငယ္ရြယ္လွပၿပီး မာန္မာနႀကီးသူျဖစ္တဲ့အတြက္ အို မင္းေသာ ဘုရင္မင္းျမတ္၏ အေျပာ၊ အမိန္႔မ်ားမွာ သူ႔ကို ႏွိမ္သည္ဟုထင္မွတ္ၿပီး မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္ေနပါသည္။
အဲဒီအခ်ိန္တြင္ ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕ကို အပိုင္စားရေသာ ေလာင္းၾကက္စား ငကုသလမွာ မင္းအျဖစ္ကိုလိုခ်င္ေသာ ေၾကာင့္ မိဖုရားႏွင့္ပူးေပါင္း၍ ဘုရင္ကုိအႏိုင္ယူရန္စီစဥ္ ေလသည္။
ေလာကီအတတ္ပညာမ်ားတြင္ ''နံတူသတ္ရအႏိုင္ ရ''ဆိုသည့္အတိုင္း အဂၤါသားျဖစ္ေသာ ဘုရင္သီရိသုဓမၼာ ရာဇာကို သတ္လိုေသာေၾကာင့္ ေလာင္းၾကက္စား ငကုသ မွာ နန္းေတာ္ထဲတြင္ အဂၤါနံ ငါးေစြ(ငေစြ)အား ဖမ္းယူ သတ္ျဖတ္သည့္ဇာတ္လမ္းကိုတီထြင္၍ နန္းတြင္းတြင္ တင္ ဆက္ကျပေလသည္။ ငေစြ(ငါး)ကို ႏိႈက္ပံု၊ ငေစြ အဖမ္းရ ခက္ပံု၊ ငေစြက အၿမီးတရမ္းရမ္း ေခါင္းတရမ္းရမ္းျဖစ္ေန ပံု၊ ငေစြသားကို အလြန္မတန္စားၿပီး ဝမ္းပ်က္ရပံုေတြကို ဖြဲ႕ႏြဲ႕ၿပီး ဘုရင့္အား ေဖ်ာ္ေျဖတင္ဆက္ခဲ့သည္။
အဆိုပါ ေလာင္းၾကက္စား ငကုသလမွ စတင္တီထြင္ ခဲ့ေသာ ငေစြကျခင္းဓေလ့မွာ ယေန႔တိုင္ ရခိုင္အမ်ဳိးသား တို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္အျဖစ္ ရွင္သန္လာျခင္းျဖစ္သည္။
''ေလာင္းၾကက္စားအမတ္ ငကုသလက ဘုရင္ကို နာမ္ႏွိမ္တဲ့အေနနဲ႔ အဲဒီအကကို စထြင္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ ပိုင္းမွာ တိုင္းျပည္မွာျဖစ္ပ်က္ေနတာကို အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြ သိေအာင္ နန္းတြင္းမွာျဖစ္ပ်က္ေနတာကို ဘုရင္သိေအာင္ တင္ဆက္ကျပလာပါတယ္။ ဗမာလိုဆိုရင္ ကြက္စိပ္ေပါ့။ ကြက္စိပ္နဲ႔ မတူတာက ကြက္စိပ္က အသံနဲ႔ပဲသ႐ုပ္ေဆာင္ ရတာ။ ငေစြအကကေတာ့ လူတစ္ေယာက္တည္းကပဲ ဘုရင္ ဆို ဘုရင္၊ မိဖုရားဆို မိဖုရား လူကိုယ္တိုင္ပါ သ႐ုပ္ေဆာင္ ျပရပါတယ္''ဟု ရခိုင္စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕မွ ေဒၚေအး ေအးဇံက ေျပာသည္။
ေလာင္း ၾကက္စားငကုသလကို မိဖုရားက ခ်စ္ခင္စံုမက္ေသာေၾကာင့္ ငကုသလႏွင့္ မိဖုရားနတ္ရွင္မယ္တို႔ပူးေပါင္းၿပီး ဘုရင္အား လုပ္ႀကံ သတ္ျဖတ္လိုက္ေလသည္။ သီရိသုဓမၼာရာဇာဘုရင္ နတ္ရြာစံၿပီးေနာက္ သား ေတာ္ မင္းစေနေျမာက္ဦးနန္းကို စိုးစံေတာ္မူသည္။ ဘုရင့္သားေတာ္ မင္းစေနကိုလည္း နန္းသက္ ၂ဝ ရက္ေျမာက္တြင္ အဆိပ္ခတ္ကာသတ္ျဖတ္လိုက္ၿပီး ေလာင္း ၾကက္စား ငကုသလမွာ ဘုရင္နရပတိႀကီးအမည္နဲ႔ ေျမာက္ ဦးထီးနန္းကို ခုနစ္ႏွစ္တိုင္တိုင္ စုိးစံခဲ့သည္။
ဘုရင္ႏွင့္ ဘုရင့္သားေတာ္ကို သတ္ျဖတ္ၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ မိဖုရားနတ္ရွင္မယ္ကိုပင္ မိဖုရားေျမွာက္ခဲ့သည္။ ငကုသလသည္ ေနာင္အခါတြင္ မိမိအား ဘုရင္ကဲ့သို႔ပင္ မိဖုရားက လုပ္ႀကံမည္စိုး ရိမ္ၿပီး မိဖုရားအရာမွခ်ကာ နန္းေတာ္မွ ႏွင္ထုတ္လိုက္ ေလသည္။ ''မိဖုရားကေတာ့ သူ႔သားကိုသတ္မွာမဟုတ္ေလာက္ ဘူး။ မင္းစေနကိုေကြၽးမယ့္အစာထဲမွာ အဆိပ္ပါမယ္မွန္း မသိလို႔ ျဖစ္သြားတာျဖစ္မယ္။ အဲဒီမိဖုရားက အခုထိ မကြၽတ္ေသးဘူးလို႔ ေျပာပါတယ္''ဟု ရခိုင္တိုင္းရင္းသူ တစ္ဦးကေျပာသည္။
ဘုရင္အား လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္လိုက္ေသာမိဖုရား သည္ သူတစ္ပါးအားမေကာင္းႀကံေသာစိတ္ေၾကာင့္ သား ေတာ္၏အသက္ ေသဆံုး႐ံုမွ်မက ကိုယ္တိုင္လည္း မိဖုရား အရာမွခ်ကာ နန္းေတာ္မွႏွင္ထုတ္ခံသည္အထိ ျပစ္ဒဏ္ ခံရျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ေလာင္းၾကက္စားငကုသလ ေနာင္ေျမာက္ဦးဘုရင္ နရပတိမင္းတီထြင္ခဲ့ေသာ ငေစြအကမွာ တစ္ ေယာက္တည္း ကျပရေသာအကျဖစ္သည္။ ကြက္စိပ္ကဲ့ သို႔ အသံေပၚမူတည္သည့္ ဘုရင္ျဖစ္သည့္အခါ ဘုရင္ အဝတ္၊ မိဖုရားျဖစ္သည့္အခါ မိဖုရားအဝတ္၊ သရဖူကို စကၠဴနဲ႔ ျပဳလုပ္တင္ဆက္ေလ့ရွိၿပီး ဓားကိုမူ အနီးေနအိမ္မွ ငွားယူေလ့ရွိသည္။
ဘုရင္လုပ္သည့္အခါ ရာဇပလႅင္မွာ ဆန္ဖြပ္သည့္ ဆံုထက္တက္ထိုင္ၿပီး အမတ္ႀကီးအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ သည့္အခါ ဆံုေပၚမွဆင္း၍ေျမႀကီးေပၚတြင္ ဒူးေထာက္ ကာ လက္အုပ္ခ်ီလ်က္ သ႐ုပ္ေဆာင္ရသည္။
ငေစြအကကို ေက်းလက္ေတာရြာမ်ားတြင္ လယ္ သမားမ်ား တလင္းသိမ္းခ်ိန္၊ ရြာသားမ်ား အားလပ္ခ်ိန္ ကုိေရြးခ်ယ္၍ ကျပၾကသည္။
ယင္းအကကိုကျပေသာသူတြင္ လြယ္အိတ္တစ္လံုး ႏွင့္ ထီးတစ္ေခ်ာင္းသာပါၿပီး ေက်းရြာလူႀကီးအိမ္တြင္ တည္းခိုကာ ရြာသားမ်ားကိုစည္း႐ံုးလ်က္ ကျပရသည္။ပြဲၾကည့္သူမ်ားက ေစတနာရွိသေလာက္ အခေၾကးေငြ အျဖစ္ ဆန္တစ္ဘူးက်စီလွဴဒါန္းၾကေၾကာင္း သိရသည္။
''ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ငေစြအကကို အသက္ရွစ္ႏွစ္ ကုိးႏွစ္ေလာက္က ေနာက္ဆံုးၾကည့္ခဲ့ဖူးတယ္။ ငေစြက တဲ့သူက ေတာ္ေတာ္ေလးေတာ္တယ္။ ဘုရင္လဲသူပဲ။ မိ ဖုရားလဲ သူပဲ။ ေတာ္ေတာ္ေလးရယ္ရတယ္။ အခု အဲဒီ အကက ရွားေနၿပီ''ဟု အသက္ ၃၆ႏွစ္အရြယ္ ရခိုင္တိုင္းရင္း သားတစ္ဦးက ေျပာျပသည္။
ငေစြႏိႈက္တာကိုကျပႏိုင္ရန္ လိုအပ္ခ်က္ ၁ဝ ခ်က္ ရွိၿပီး ယင္းတို႔မွာ ေမာင္းတစ္လံုး၊ ဝါးျဖင့္ရက္လုပ္ထားေသာ ရက္သဲ့တစ္ခု၊ ငါးထည့္ရန္ ဝါးပလုိင္းတစ္လံုး၊ ဆန္ဖြပ္ သည့္ဆံုတစ္လံုး၊ ဆန္ဖြပ္ရန္ က်ည္ေပြ႕တစ္ေခ်ာင္း၊ ေလွာ္ တက္တစ္ေခ်ာင္း၊ ဆန္တစ္ခြက္၊ ငွက္ေပ်ာသီး၊ အုန္းသီး၊ ကြမ္းသီး၊ ေဆးလိပ္စံုကန္ေတာ့ပြဲတစ္ပြဲ၊ ကျပရန္အသင့္ အတင့္က်ယ္ဝန္းေသာ ေျမတလင္းတစ္ခု၊ ဖ်ာၾကမ္းတစ္ ခ်ပ္တို႔လိုအပ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ငေစြကျပသူသည္ ငါးေစြႏိႈက္ရန္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားႏွင့္ သြားပံု၊ ငါးရွာရင္း လမ္းမွာ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံျဖစ္ပ်က္ပံုမ်ား၊ လက္ရွိ ရြာရဲ႕ဒုကၡမ်ား၊ နန္းတြင္းျဖစ္ေနသည့္ ျပႆနာ မ်ားကို ရယ္စရာ၊ ဝမ္းနည္းစရာမ်ားကို ေပၚလြင္ေအာင္ သ႐ုပ္ေဆာင္ေဟာေျပာရသည္။ စကားေျပာင္၊ စကား ပ်က္မ်ားနဲ႔ျပသသြားသျဖင့္ လူမ်ားႏွစ္ၿခိဳက္ကာ ယေန႔တိုင္ အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမႈအျဖစ္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။
ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ ငေစြဆရာဘာရဲ႕ဘဟု ေက်ာ္ ၾကားခဲ့သူမွာ မင္းျပားၿမိဳ႕နယ္ ဗူးပင္ရြာသားျဖစ္ေၾကာင္း သိရၿပီး ယင္းငေစြဆရာ၏ငေစြႏိႈက္အျခင္း(ေတးသီခ်င္း) မ်ားမွာ ယခုအခ်ိန္အထိ ေခတ္စားေနဆဲျဖစ္သည္။
ငေစြအကမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေတာရြာမ်ားတြင္ ေခတ္စားခဲ့ၿပီး ယခုအခါငေစြကတတ္သူမ်ားရွားပါးလာ ေၾကာင္းသိရသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ရခုိင္တိုင္းရင္းသားတုိ႔၏ ႐ိုးရာယဥ္ေက်း မႈအကတစ္ခုျဖစ္ေသာ ငေစြအကသည္ မူလအစမွာ ရည္ ရြယ္ခ်က္မေကာင္း
ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ႏိုင္ငံအ တြင္းျဖစ္ပ်က္ေနေသာျဖစ္ရပ္မ်ားကို ထင္ဟပ္ေစေသာ ႐ိုးရာအကျဖစ္လာေသာေၾကာင့္ ရခိုင္ဘုရင္မ်ားပင္ ၾကည့္ ႐ႈခဲ့ရေသာ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ျဖစ္၍ ေရရွည္တည္ တံ့ ေအာင္ထိန္းသိမ္းႏိုင္ပါေစေၾကာင္း ရည္ရြယ္ေရးသား ေဖာ္ျပလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။
က်မ္းကိုး-
ရခိုင္သမိုင္းပညာရွင္ ဦးေရႊဇံ၊ ရခိုင္သမုိင္းအလင္းျပက်မ္း၊
ေမႀကီးရွင္၊ ငေစြျခင္း
(ငေစြႏိႈက္သည့္အေၾကာင္းအျခင္းအရာ)ေဆာင္းပါး
--
http://www.burmaburo.blogspot.com
No comments:
Post a Comment